torsdag 16 juni 2011

Svårt fall doktorn grät....

Ja det var dom orden min lärare (om han nu överhuvudtaget ens var utbildad, de kan man ju fundera över) sa till mej när jag gick i 6:e klass och hade supersvårt för mattematik. Inget gick in i mitt huvud och jag fick kassa resultat på mina prov... Hmm undra om han fattade att jag sedan dess hatar mattematik? Han förstörde ämnet matte helt och hållet den dagen ha sa dessa ord till mej....
Men det var inte det jag skulle skriva om;-) Nepp utan jag är ett svårt fall, jo doktorn han gråter nog för mej även nu... Denna vikt. Ja jag vet att jag tjatat hål i huvudet på er miljoner gånger när jag skriver om detta och ni tänker säkert: Men bara gå ner dom där kilona, de kan väl inte vara så svårt? Jo men de är ju just  precis det de är... Jag har verkligen kämpat hela våren, men har nu bara lagt min "bantning" åt sidan. Känner att de tar alldeless för mycket av mej och när de sedan inte händer ett skit, ja då blir man ganska så less....Ja jag vet,vill man något nog mycket så kan man det oxå. Men inte jag, för jag är ju ett svårt fall så doktorn han gråter även här;-)
De jobbigaste är trots allt att jag träffat massor av bekanta som gått ner hur mycket som helst och är smala och snygga. Helt perfekta i kroppen och så där slimmade fast de både fött 2,3 och 4 barn, och jag är fortfarande en tjockis...
Nu spekulerar jag... Men jag tror att jag har tänkt för mycket på min vikt. Ja precis som det kan låsa sig när man vill skaffa barn. De liksom låser sig...
Jaja, i vilket fall ska jag ta tag i mina viktproblem till hösten, i sommar ska även jag njuta av god mat och dryck. Så de så;-)
Så summan av det hela så kan man säga till mej: Svårt fall doktorn grät;-)!


By the way.... Läraren som sa detta till mej var dessutom magister, borde man inte ha fått lite pedagogiskt lärande under hans utbildning. Även om han gick den på 70 talet? ;-) Hoppas bara att han inte sa detta till flera elever och förstört deras liv och mattematik...

6 kommentarer:

  1. Det kan säkert påverka mentalt, som du skriver. Hela vikten med sammansättning av kolhydrater, fett och proteiner och vad som förbränns först och vid vilken puls är ju en hel vetenskap....
    För att inte tala om att man kan gå upp/stå still både om man äter för mycket och för lite. Landet "LAGOM" är bäst, vet du väl.... ;-D

    Hoppas det "släpper" snart för dig iaf!
    Kram V

    SvaraRadera
  2. Är nog inte omöjligt att det kan vara så som du skriver att det "låser sig". Den tanken har inte slagit mig då jag också haft "problemn" med o få bort kilona. Jag ska ta tag i mina o få bort dem en gång för alla efter graviditet o amning sen. Jag kan försöka o peppa dig osv i höst sen om du vill =) Ha en bra dag!!! Kram

    SvaraRadera
  3. Kram på dig och precis som du skriver försök släppa lite på det!
    Ta en pytteliten spring-tur då och då istället bara för att bli lite piggare...alltså inte för att du ska bli smal utan för att avreagera/få energi/sova bättre....mm mm
    Och ät det du känner för just den dagen, inga regler!!
    Det är SOMMAR!!!! LEV LIVET! ♥

    SvaraRadera
  4. Karoline.Jag tror faktist att du drabbats lite av hjärnspöken oxå för du har gått ner & ändrat dej jättemycket i kroppen.Jag som ser dej lite då & då märker stor skillnad :)...akta dej för hjärnspökerna,dem är elaka & förpestar...njut av livet,dina barn & din familj så kommer du en dag även njuta av dej själv...kram,Kate.

    SvaraRadera
  5. Hej där, jag håller med, det där med vikten är ett ständigt problem;( det är lika dant för mig, efter jag hade fått mina barn så var jag överviktig, efter ett par år gick både jag å min man ner ganska mycket, jag var lina smal som min dotter är nu, men sen slutade jag då röka för 3 år sedan å vips så började kg öka lite taktiskt, så för ett tag sedan fick jag då för mig att nu jäklar ska jag ta tag i detta, hade även en kompis som tjötade på mig att jag skulle följa med å träna, vilket jag då gjorde, jaha sen skulle hon plötsligt ha uppehåll ;( skit kul, så nu sitter jag här å är lika rund som innan, för hur kul är det att gå å träna själv, å som sagt var nu är sommaren kommen å har ingen lust att tänka på att inte få äta det el dricka det;( så jag håller med dig karro njuuut av sommaren å allt det goda som bjuds på sommaren, så kanske vi kan peppa varandra till hösten ;) å du, jag tycker att du är väldigt vacker å allt klär ju en skönhet eller hur " blink blink" många kramar / Katarina L

    SvaraRadera
  6. Karro! Jag tror tyvärr att det är vår livsstil där vi ska hinna med så mycket som möjligt på ett dygn som påverkar vikten. Vår kropp är inställd på att behålla fett när vi stressar. Det är svårt som bara den att inte stressa om man har tre barn, jobb, hus, man, vänner, familj osv så det är en svår omställning om man nu bestämmer sig för att sluta stressa. Det är en massa inre stress som tex växande tvätthögar, mail man skulle ha skickat som är svårt att påverka när vårt samhälle ser ut som det gör. Sen tror jag även att sömnen påverkar vikten mer än man tror. Småbarnsåren är ju inte direkt då man sover som mest och det är också väldigt svårt att påverka. Jag tror att man måste fundera över vad som är viktigast för en och absolut njuta av sommaren tex, men att få lite av allt. Lite vin, lite jogging, lite godis och lite sallad. Då får man ett skönt och gott liv! Om man sen har lite fett på magen får man trösta sig med att man är frisk. Jaja, nu blev det här långt men jag tror du vet vad jag menar. Kram från Malin S

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!