måndag 27 september 2010

Matlista...

Sitter och skriver matlista för kommande vecka. Det är inget lätt jobb det måste jag erkänna med 5 olika smaker... Jag är en sådan där taskig mamma som vägrar laga något annat än det som står på bordet till mina barn. Då får de hellre gå och lägga sig hungriga.... Tycker att det är viktigt att de smakar på allt, för man kan ju faktiskt inte veta innan om man tycker om det eller ej....
Jag vill helst laga något nyttigt och förstås gott. Det får ju kanske inte vara allt för nyttigt för barnen skull, för då äter dom absolut inte. Iallafall inte Douglas... Frågar jag min käre sambo vad som önskas på menyn så säger han alltid samma saker, varje vecka: Kycklingsallad, specielarn, kålpudding, isterband, köttbullar, kalops och blodpudding. Skönt att han har så mycket idéer min käre man eller sambo menar jag förstås....;-) Så nu sitter jag här och är alldels tom på mat idéer Får väl göra som jag brukar, åka till affären utan någon lista och sedan gå där istället och bli lite inspirerad.. *suck*
Funderar på att skaffa family food, för då slipper man åtminsånde ett "problem" att tänka på...

3 kommentarer:

  1. Ja, det är det jobbigaste med att "bara" vara hemma om dagarna. Den lotten faller liksom på en annan... Har i över ett år försökt göra ett rullande matschema(som man givetvis får gå ifrån om man vill) men inte lyckats fått ihop det ännu. Men frågan är om det inte ska skrivas nu...hatar att behöva fundera varje dag...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi ska också sätta oss ikväll och knåpa ihop veckans matsedel. Svårt! Nu har jag dessutom börjat räkna kalorier varje dag, och väger min mat, så vi måste ha det i bakhuvudet också.
    Nyttigt men gott alltså.

    Vi har som tur är två ganska tacksamma barn som äter det mesta, både i grönsaksväg och annat. Och jag och sambon är verkligen allätare, så vi brukar ha ganska lätt att enas ändå. Det är bara svårt att inte fastna i gamla banor :)

    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Mamma från Skillingaryd27 september 2010 kl. 20:09

    Denna jäkla matlista som ska skrivas... tycker också att det är sååå tråkigt. Har två tjejer på 4 och 7 år, den äldsta tycker det mesta är äckligt för tillfället och den lilla hakar på storasyster... Brukar fråga vad de är sugna på och så får de bestämma varsin dag men då blir det ändå det vanliga, spagetti och köttfärssås och köttbullar och makaroner. Lika tråkigt är det att handla hem maten.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!