söndag 3 november 2013

Ett hav av ljus...

Igår kväll åkte jag och kidsen ner till kyrkogården. Ett hav av vackra ljus och man blir alldeles varm inombords när man går där och tårarna rinner ner för kinderna!
Så många som inte längre finns kvar hos oss, men som alltid kommer att finnas kvar i våra hjärtan!
Vi tände ett ljus för min lilla mormor på minneslunden! Så vackert där var och jag vet att hon satt på sitt lilla moln och log mot oss, älskade lilla mormor vad jag saknar dej!!
Vi var oxå hos farfar Frank och hälsade på. Grabbarna hade gjort fina teckningar och så klappade dom duvan som vanligt och pratade med farfar!
Igår var det lite extra kusligt att gå där nere i mörkret. En tjock dimma låg över hela kyrkogården, jag var själv med barnen och hade ingen stor och trygg famn att krypa in i...
Igår var det mer frågor än någonsin som pluppade ur barnens munnar. Igår var det stora samtalsämnet kremering. Varför man vill bli bränd och varför man vill bli begravd med hela kroppen i en kista och låta maskarna äta upp en...
Vad en själ är? Vart den tar vägen när man dör och om kroppen blir tom när man dör... Jag lovar, dessa frågor är såååå svåra och jag slår nästan knut på min tunga när jag ska försöka förklara... Jag tror nästan jag får gå till kyrkan med dessa 3 frågvisa små herrar och låta den pedagogiska kyrkopersonalen förklara för dom vad som händer. För jag känner att jag snart inte reder ut deras frågor om döden...

2 kommentarer:

  1. Svåra frågor. Det är inte helt enkelt att förklara när man knappt själv vet varför man gör si eller så. Jag tände ljus här hemma för mamma och alla andra som gått före oss<3.
    Puss/mamsen

    SvaraRadera
  2. ja usch vad man kan sakna...

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!