tisdag 12 november 2013

Äppelchips....

Det här med att dom säger att suget efter socker försvinner mer och mer ju mindre kolhydrater och socker du äter. Ja det stämmer ju inte alls in på mej.. Skulle jag utesluta ALLT socker och ALLA kolhydrater som jag nästan gjorde ett tag, så fanns ändå det där förbannade suget.
Jag kan ignorera det och har jag bestämt mej så har jag. Karaktären är det inget fel på (oftast).Envis som jag är!
Suget ja, detta eviga sug. Det finns i och för sig hos alla i min familj. Detta småätande som kan göra mej tokig...
Jag försöker alltid hitta på nyttiga saker som vi ska stoppa i oss. Det är gott med frukt och hemma går det åt ganska mycket av just frukt. Men så är det ju så tråkigt att tugga i sig ett vanligt äpple så där på kvällskvisten när man egentligen skulle vilja stoppa handen i en påse med chips och låta tänderna krispa i något gott. Då har jag ett bättre alternativ, nämligen äppelchipsen!
Jag har bloggat om dessa äppelchips förut, men det skadar ju inte att ge er receptet igen! Dom är sagolik goda och (tyvärr) tycker barnen oxå det. Så en sådan här burk tar slut på ett nafts hemma!
Nästa gång och det blir förmodligen redan imorgon. Kommer jag att göra en extra stor sats så att vi har till i helgen oxå!
Äppelchips...
Skala äpplena och dela i tunna bitar med osthyvel. Men jag tar kniven och delar dem i i tunna skivor. Sätt ugnen på 75 grader (varmluft) annars nästan 100 grader med "vanlig" ugn, lägg de tunna äppelskivorna på bakplåtspapper och in i ugnen i minst 3 timmar. Jag har ofta mina inne i nästan 4 timmar, beroende på tjocklek på skivorna.

Jag smaksätter ofta hälften av mina äpplen med kanel, men vill man vara lite mer onyttig och vill fest till dem så kan man pulvra på lite florsocker. Strödde även på lite malen kardemumma på några av dem och det blev väldigt gott! Pröva dej fram, ta kryddor som du gillar, ja man måste ju prova för att veta!;-)
Vänd skivorna några gånger under de timmar som dom är inne i ugnen.
När dom är klara och  svalnat. Lägg dem i en återförslutande glasburk, men hemma hinner dom knappt ens ner i burken förrens dom är slut;-)
 
Och ja frukt är socker... Men jag har aldrig avstått från frukt och kommer ALDRIG att göra det heller. Bättre att äta frukt än godis i vilket fall som helst, så de så!;-)

4 kommentarer:

  1. Klart man är sugen på socker, ren solenergi inget annat alltså. Jag och Lilla Frun trycker i oss en rejäl fruktsallad ganska ofta, hon stannar där. Själv avslutar jag med en rejäl chokladkaka......helt plötsligt så brukar meningen med livet infinna sig i mitt stressade inre. Ja, jag undrar om inte svaret på livets mening handlar om socker..........jag samlar dessutom på vackra sockerskålar. Kaffe drucket på bit.......hmm.........ha en fin dag! Kram ifrån Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  2. Ett äpple om dagen håller doktorn borta;-);-)
    Puss/mamsen

    SvaraRadera
  3. Jag sparade faktiskt receptet senast som du la ut det och har gjort det några gånger.
    Sjukt gott! :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det är är samma för mig, suget minskar, det blir kontrollerbart - men försvinner gör det INTE! Iofs har jag aldrig slutat helt, jag har också alltid ätit frukt och andra kolhydrater (rotsaker), men den där effekten andra pratar om vid samma förutsättningar märker inte jag. Suget finns kvar.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!