onsdag 17 april 2013

Döda ytor...

Vår övervåning känns inte alls bra. Vi har så svårt att liksom "få till" det. Få det mysigt, varmt, ljust och behagligt... Nu känns det bara som om hela vår stora övervåning är döda ytor och vi har liksom bara ställt ut lite möbler hit och dit för att försöka få till det... Men nej det blir inte bra...
Så här ser det ut nu...
Kan ni tänka er att ALLT detta en gång i tiden för så där 5 år sedan när vi flyttade hit, var ALLT i FURU... Jag har visat det för er förut, så bilder finns någonstans här i bloggen;-) FURU är så fult så man vill spy och dessutom var det toppat med en sån där härlig ful brun lackad färg på vissa ytor...:-/
Det är ju ett stort och härligt rum! Underbara ytor som tyvärr liksom inte fyller sin funktion riktigt...
På bilderna ovan ser ni att barnen har en liten hörna med sina pysselsaker och annat skit...
Hjälp, hur ska vi få denna övervåning mjuk, go, härlig, fluffig, ombonad och fin utan att det kostar en miljon? Förslag!!
Jag funderar starkt på att söka in till Bygglov! Tänk va underbart om dom kunde komma och omforma denna övervåning och dessutom tillverka ett rum till Fabian oxå. Att ha alla grabbar på övervåningen plus tv-rum vore perfekto!
Om inte bygglov kommer, så kanske arga snickarn kommer... Det här med att dutta med målarfärgen lite här och där är min blivande mans specialite... Börjar här och där, men har väldigt svårt att slutaföra det hela sen;-) Kolla in hur listerna ser ut.. *suuuck*

5 kommentarer:

  1. Ett tips: Gå in på styleroom.se
    Där får man inspiration av andra som har renoverat hemma.
    Kram Elin.T

    SvaraRadera
  2. För det första: LYX att ha så mycket plats! Och jag vet hur svårt det är med inredning om man inte har det i blodet. Vi har 180kvm och i vår källare har vi ett stort fint rum som just nu bara finns där. Ingen fin stil, innertaket behöver fixas, möblerna är tråkiga och ja, jag vill bara att en idé ska liksom hoppa in i mitt huvud på hur vi kan använda det rummet. Dock har jag en känsla av att ett av barnen kanske vill ha ett tonårsrum där så småningom, men det är ju några år dit;)
    Kanske du först ska bestämma vilka färger du vill/ni vill ha där. Hörnan med soffan är ju jättemysig tycker jag. Sen försöka hitta saker i de färgerna och "piffa till det". Göra det enhetligt. Jag vet inte, svårt! Googla och försök hitta inspiration! Oj vad långt detta blev ;) Ha det gött! Kram!

    SvaraRadera
  3. Är ju ingen inredare och vet att du gillar svart o vitt men hade försökt få in lite mer färg på t.ex kuddar. Plocka upp det ceriese från fönstret. SEn hade jag nog satt låga (tex Billy) hyllor på hela biten där TV än, fyll med spel o böcker. Kanske en rund matta istället för en fyrkantig? Hade tagit bort barnens pysselhörna mot väggen och placerat längre ut så man kan sitta runt bordet, målat det svar med stolar i roligare färger. Bara lite tips, hade gärna velat lösa ett rum åt Fabian oxå men det klarar jag nog inte bara av att kolla på lite bilder.
    kram j.

    SvaraRadera
  4. Soffhörnan ser jättemysig ut! Kanske dra ut den från väggen lite och ha den närmare tvn. Bruker använda mig av gammla sockerlådor med en blomma eller något annat fint på när jag behöver "mysa" till en yta. Härligt rum med mycket potential.
    Linda

    SvaraRadera
  5. Det känns som att du har något ljusinsläpp på höger sida snett bakom killarnas pysselbord? Isåfall tänker jag att ni kan slå ut väggen framför pysselbordet för jag gissar att där innanför är det en garderob? Garderoben blir då en del av Fabians rum. Gå sedan ut med en ny vägg runt fönstret med eventuellt att snett hörn för att inte "störa" så mycket. I den nybyggda väggen kan ni fälla in ett ljusinsläpp så att det inte blir för mörkt i vardagsrummet. Där ni nu har tv:n kan ni platsbygga en förvaring som då ersätter den gamla garderoben (som då är en del av Fabians rum istället)Använder ni skjutdörrar så kan ni ju gömma både tv:n och spel där inne. Du skulle dessutom kunna ha en pysselhörna bakom en av dörrarna som du snabbt kan stänga utan att slippa städa och hålla ordning där hela tiden.

    Den platsbygda garderoben kan då byggas ihop med Fabians sneda vägg.
    Använd er av husets planritning för att se om nybygget får plats eller om det finns en bättre lösning.

    Det är ju alltid svårt att ge tips endast genom bilder...
    men att göra ett rum till Fabian finns det ju absolut möjlihet till.
    Ni har ju jättestora ytor att jobba med :)

    Kram Madeleine

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!