torsdag 9 september 2010

Orkidéer!!

Jag älskar orkidéer av alla olika slag! De är så vackra, så stilfulla och framför allt lättskötta!!
Jag ger dem ingen kärlek och bryr mej om dem så lite som möjligt och så sköljer jag igenom dem ungefär varannan vecka.

Får man dessutom hjälp av den "nakne trädgårdsmästaren" så blommar de ännu mer;-)!

De är ju inte särskilt vackra när de INTE blommar.... Men då har jag ställt undan dem i vårt gamla badrum där de står och växer till sig så att det blommar om!!

Utan en enda droppe extra orkide näring så kommer mina blommor år efter år och bara blommar och blommar!! Usch vad det där lät skrytande... Men jag har tur med mina orkidéer och kanske just bara därför att jag inte ger dem någon tid och kärlek...;-)

4 kommentarer:

  1. Precis så där är det här också! Jag skiter fullkomligt i mina växter, dör de så finns det nya att köpa, och har också alltid blommande orkideer. Tror det är för att vi andas och lever så mycket i detta hus, för det mår ju växterna bra av har jag hört...=)

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det bra blommor! Jag brukar titta surt på de fula bladen och tänka "dö då nångång!!!" och VIPS så växer det fram en ny blomstängel! =)

    SvaraRadera
  3. Hörde av någon att man kan plantera sina gamla oblommande orkideér tillsammans i en stor glasskål, de mår som bäst då. Och så blir det ett superfint blickfång med spretande pinnar och rötter som växer hejvilt. kram (från en som "dödar" orkideér på löpande band)

    SvaraRadera
  4. Hihi, orkideer är det enda som øverlever hos mig ;)

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!