torsdag 17 september 2015

Chokladpaj med len kola!

Här svänger det.. Är det inte träning så är det bakning! Ja precis som livet är, upp och ner, fram och tillbaka!;-)
Det är väl underbart!? *fniss*
På fredagar är det oftast lite extramys här hemma och jag har helt plötsligt börja tycka om att baka igen! Baka något nytt (ja helst nyttigt då, men på fredagar är det FREDAGSMYS som gäller och då blir det oftast något sött...;-)), lättbakat och smidigt! Själv försöker jag hålla mej ifrån socker, men en liten bit slinker allt ner! Det får man! Man måste faktiskt få njuta lite av livets goda också!
Återigen fann jag ett supersmarrigt recept på Jennys matblogg som jag fastnade för, chokladpaj med len kola! Och JA, den smakade lika fantastiskt som den låter!
Att ta bilder när det är mörkt ute = Katastrof... Men va sjutton, allt behöver inte vara så jäkla perfekt jämt! För det är det INTE! Inte mitt i alla fall....

Det här behöver du:
1/2 pkt digestivekex
60-75  gram smält smör
1 burk karamelliserad mjölk (Jag köpte färdigkokt på burk!)
400 gram mjölkchoklad eller mörk choklad (Jag tog med ljus ned mandlar)
( Knappt )1 1/2 dl vispgrädde
2 nypor flingsalt
 
Gör så här : 
Krossa kexen till smulor och rör ihop med smält smör. Och fördela ut i en rund form på 24 cm. Ställ kallt i 20 minuter, och bred ut burken med karamelliserad mjölk över digestivbotten. och ställ svalt medan du gör tryffeltäcket. Mät upp grädden i en kastrull och låt sjuda upp. Ta bort från plattan och bryt ner chokladen och låt smälta under omrörning. Rör tills allt har smält och chokladen blir slät. Fördela ut det sista lagret över chokadpajen och strö över ett par nypor flingsalt.
Ställ kallt så chokladen hinner stelna.
Servera med lättvispad grädde och bär! Eller ät den som den är!
Som sagt, detta med att fota i mörker.. KATASTROF! Men den var sååå god och såå enkel att göra!
Vi fick efterättsbesök i fredagskväll! Våra kära vänner Veronica, Per, Tilde och Axel kom hit och käkade efterätt ihop med oss!
Perfekt att göra så! Vi hade planerat mat och dom hade gjort lika så! Perfekt då att sluta upp lite senare och äta efterätten ihop och ta ett glas vin!;-)
Har ni några smarriga förslag för morgondagens efterätt? ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för din kommentar!