söndag 8 december 2013

Ju fler kockar, ju sämre...

soppa bullar...
Och just idag kan jag bara hålla med om det uttrycket..
På dagens agenda stod det egentligen följa-med-på-hockycup-dag och kolla på Douglas och hans lag. Men vi skippade det. Kände att ingen av smågrabbarna var på särskilt bra humör för att stå i metropolen Sävsjös ishall från klockan 11 till 19 ikväll. Så istället tog vi oss en mysdag hemma!
Vi satte igång en bulldeg vid lunchtid! Kusinen Eddie är oxå här idag och gör oss sällskap! Alla 3 skulle givetvis vara med och röra i degen och hälla i och vispa. Till slut visste jag inte alls vad som var i och inte...
Men degen jäste iallafall huuuur mycket som helst, vilket senare visade sig inte vara så konstigt med tanke på att killarna "råkat" ha i dubbelt så mycket jäst som det skulle vara i;-)
Det sägs ju att ju fler kockar, ju sämre soppa och just idag måste jag hålla med om det. För jädrar i min låda vad bullarna jäste och SMAKADE jäst...
Men det gör inte så mycket, dom kommer nog ändå att gå åt om jag känner den här familjen rätt och dom blev så där perfekt fluffiga som lussebullar ska vara. Så lite jäst smak gjorde inte så mycket!;-)
Fanasin var det inget fel på! En varm korv med bröd, en snopp och massor av små skalbaggar blev det. Inte det lättaste att grädda när alla sakerna är i olika storlekar, så några blev överbakade och några var fortfarande degiga. Men vad gör det om hundra år, dom slank ändå ner i gossarnas och min mage;-)
Och har man huvudet under armen som jag har och glömmer och köpa russin, så får man helt enkelt ta något som finns hemma. Och idag blev det pärlsocker istället för russin! Inge förutom jag här hemma äter russina i lussebullarna, så grabbarna blev överlyckliga när det var socker istället för russin på bullarna!
Snön har vräkt ner hela dagen och grabbarna har varit ute i omgångar och lekt i snön! Måtte detta härliga vinterväder stanna hos oss! Dock hörde jag att denna härliga snö skulle överväga till regn och plusgrader och det suger banne mej grispung! *morr*

3 kommentarer:

  1. Här har det pissregnat hela dagen och snön är ett minne blott. :/

    SvaraRadera
  2. haha !! det finns inget som förgyller en regnig dag så mycket som en snopp bulle till kaffet ;)
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Vilken skojig bakdag ni haft.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!