torsdag 5 december 2013

Hur fasen bär sig dom med 10 barn till?

Det är nu jag önskade att jag bara kunde knäppa med fingrarna, blunda och vips så var all tvätt tvättad, tvätt tunnorna tomma, struken, ihopvikt, manglad och inne i sina garderober!
Men nu är jag inte berikad med den trolldomen (ja även fast jag kanske ibland kan förknippas med en häxa, eller nja se ut som en iallafall;-)) Så kan jag inte trolla... Attans oxå...
Om man inte prioriterar tvätten på några dagar växer högen med smutstvätt sjukt fort, och då får man tvätta ännu mer dom andra dagarna.. Typ så är det nu. Har inte tvättat på nästan en vecka och då får jag äta upp det i dubbel bemärkelse nu... (Jo det är jag som har hand om tvätten här hemma som typ allt annat.*host* Trots att upp deleningen från början när vi flyttade in i huset för över 5 år sedan att Jonas skulle vara den som skulle vara VD över tvätten. Så hamnade ändå tvätt-lotten på mej... *mutter* Och ja visst, jag kunde ge fasen i den, men då har vi snart inget att sätta på oss...)
Byter man sedan i alla 5 sängarna, byter alla handukar, så ja då blir tvätthögen sjukt höööög...
Jag blir fundersam... Hur fasen bär sig dom som har 10 barn till? Om vi som är 5 i familjen har sjukt mycket tvätt, hur mycket tvätt har inte dom? En av familjemedlemmarna måste ju typ bo i sina tvättstugor??? Hur sällan/ofta byter dom i sina sängar?
Och nä vi har ingen trumlare.. Kanske borde vi investera i en för att underlätta? Är det kanske ett måste?
Nu är jag lyckligt lottad att vi inte har vår tvättstuga i groventren som många har. Nä våran ligger mitt i huset. Så jag stänger bara dörren för att slippa se skiten. Ja iallafall för ikväll...
Nä jag har ännu inte packat upp väskorna som vi hade med oss i helgen... Orkar inte, kanske orkar jag imorgon;-)
Övriga huset är städat, skönt! Men alltså dessa förbaskade lådor. Dom typ svämmar över med skit... Och oordningen är av den värsta sorten...
Vi är 5 i familjen. Vi har 2 jättestora lådor i badrummet, ett jätteskåp över handfatet och det är typ bara mina grejer där. Jonas och kidsen har typ 2 hyllor på sin höjd i hop, resten bombaderas med mina saker som ligger huller om buller överallt... Jonas sliter sitt hår över hur slarvig jag är. *harkel*
Kanske får det bli helgens projekt att rensa ur skiten och få lite struktur i lådorna här hemma...
Tips på bra inredning att ha i lådor för att hålla ordningen lite bättre där mottages tacksamt!

3 kommentarer:

  1. Tvätten är inte det största problemet här hemma med våra fem barn, däremot vår superlilla hall som svämmar över med vinterkläder. Ett stort hus med en (!) entré för alla, både för oss och våra gäster. Inte kul alls! Och idag var jag nära att bryta ihop pga allt stök ÖVERALLT här hemma, hoppas på en bättre dag imorgon. Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Tvättstugan kan jag inte ge dig några råd på. Jag bor själv.
    Ordningen i lådorna kan jag ge dig tips, rensa då & då. Tänk vad du använder mycket & sällan & nästan aldrig. Sortera upp sakerna i den ordningen.
    Det du använder mest, lägg de först, det du använder då & då lägg det i "mellanfacket" & det som du använder nästan aldrig, kolla genom & kasta det du tycker är onödigt.

    När jag rensar har jag två högar, kasta & spara. Nu när jag flyttade rensade jag ur hemmet en hel del, så nu när jag har kommit någorlunda på plats i nya hemmet kan jag leta efter något, kommer på att jag kastade det nog.
    Jag försöker ta en rensning då & då.
    Jag kan förstå, du har större hem, tre barn, ett större fritidsliv. Så jag förstår om du inte hinner.

    Hoppas du kommer på någon lösning.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hos oss byter vi inte lakan i alla sängar samtidigt. Vi har delat upp det två och två, byter handdukar i väldig otakt... kör en tvätt om dagen så räcker det bra (ibland blir det två tvättar, men ytterst sällan och i så fall små 30tvättar).
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!