torsdag 22 september 2011

Operation luskammning!


Lössen har börjat att invadera oss här i Småland.... Lappar om att det är mycket noga att gå igenom familjens hår har kommit hem och i dagarna 2 har vi luskammat oss hela familjen. Tack och lov har vi ännu inte hittat någon lus i vårt hus!;-)
Så fort jag såg lappen på dagis så började ilsket klia i mitt hår. De kliade på hela kroppen förresten och jag tycke mej känna att lössen hade flyttat in i mitt varma och tjocka hår, men nepp bara ren inbillning. Iallafall om man ska lita på luskammen;-)!
Idag fick jag muta med lite fika när jag skulle gå igenom barnens hår! Fabian och Alfreds hår gick på en kick. Det är värre att gå igenom mitt och Douglas långa och tjocka hår, det tar liksom ett tag om man säger så!
Om jag inte har fel så tror jag att det är den stora avlusarhelgen denna helgen där alla familjer ska gå igenom sina hår! Hoppas att alla följer detta så att vi blir av med dessa äckeldjur!
Är det någon som vet varför det just nu är så stor invasion av löss?? Kan inte komma på att det fanns några löss när jag växte upp. Eller så var man kanske helt enkelt inte så upplyst då som nu? Eller? Någon som kan svara mej på denna frågan? För idag är vi väl alla så renliga så lössen borde ju inte trivas i våra hår? Eller så är det just därför, vi är helt enkelt alldeles för renliga;-)

10 kommentarer:

  1. Visst fanns det löss förr.:) Jag är 33 år och jag kommer ihåg att mamma kollade efter löss på mig då det gick i min skola. Som tur var hade jag aldrig några! :)

    SvaraRadera
  2. Hej:)
    Lusar trivs mycket bra i rent hår....så det är en myt att de gillar smutsigt och problemet är att de börjar bli resistenta de små asen:(
    Inte kul att kamma men måste tyvärr göras....Kram Emma

    SvaraRadera
  3. Jag köpte Linicin Prevent - ska verka förebyggande och göra så lössen inte vill gå i just det håret. Sprayas varje morgon. Ännu ingen lus i sikte!

    SvaraRadera
  4. Det har nog med vädret att göra, det är ovanligt mycket löss i år......

    SvaraRadera
  5. Här kammar och kammar och kammar vi också....
    Men ingen lus än...dock så kliar det något ooootroligt i hårbotten på mig och det känns som där finns massor men det är ju bara inbillning för jag liksom du kliade mig direkt jag läste överskriften på lappen som kom från skolan..
    Så kamma på min vän! ♥

    SvaraRadera
  6. Men öööööj, nu kliar det på hela mig!!

    SvaraRadera
  7. På Victors dagis har det sen han började där i februari kommit upp lappar två gånger om att det finns löss bland barnen, men än så länge har han klarat sig ifrån dom små krypen.
    Det börjar direkt klia i håret när man får se lappen
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag hade löss en gång när jag gick i högstadiet, så nog fanns det även när vi var "små". :) Har ingenting med renlighet att göra. Det räcker att man lånar någons borste så är det kört. Ändå känner man sej väldigt smutsig om man får löss..

    SvaraRadera
  9. ääääckligt :P vi har klarat oss hittills -peppar peppar- men det kommer lappar varje år om luskammeri till höger och vänster :)

    SvaraRadera
  10. Hejsan, visst fanns det löss förr. Men jag tror att man var lite tystare och smög med det då för vi trodde att det var "Skitiga" som fick det, man skämdes... i dag vet vi bättre!

    Lycka till med avlusningen! Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!