torsdag 8 september 2011

Den sköra tråden mellan liv och död...

Efter det fruktansvärda som hände med Stefan Liv igår så har mina tanka börja att rulla... Livet är verkligen som en skör tråd och döden kan stå i vilket hörn som helst och bara vänta på oss... Jag har blivit så nojjig de senaste. Jag får så sjukt mycket tankar som jag knappt vågar berätta om.... Tänk om det skulle hända min älskade familj något. Tänk om det skulle hände dom något och jag är den enda som överlever. Kan man någonsin överleva det? Kan man någonsin få ett liv igen? Vill man fortsätta leva?
Jag är bokstavligt talat livrädd för döden och har alltid varit...
Döden har fan ingen respekt med sig, den bara kommer in och tar den han vill och det är just de som gör mej så rädd. Att just inte veta...
Jag får en klump i halsen varje gång som jag tänker på döden. Att den skillnaden mellan livet och döden kan vara så otäckt nära varandra... Att i ena stunden lev och må bra och i den andra helt plötsligt bara vara död. Inte finnas mer...
Jag försöker på någotvis bearbeta döden.... För visst finns det ett liv efter döden? De måste det ju göra. Vi kan ju inte bara dö, våra själar måste väl ändå försvinna någonstans?? Det är iallafall vad jag vill tro!
Jag som är sååå rädd för döden har ändå en konstig känsla inom mej. Och det är att jag kommer att dö ung... Den känslan har jag burit med mej så länge jag kan minnas... Jag har berättat att jag vill bli kremerad, släppas fri i mitt älskade hav! Jag kan då för alltid vara med mina nära och kära vart de än befinner sig i världen!
Kanske är detta just min bearbetning med döden att just tänka dessa tankar??
Ja jag vet att detta låter helt sjukt och att jag kanske inte alls borde skriva sånt här på min blogg. Men jag tycker ändå att det är viktigt att få dela med mej av mina känslor och tankar... Kanske är jag inte alls så ensam om just dessa tankar som jag tror...? Döden är ändå så pass viktig för oss att prata om...

8 kommentarer:

  1. 1. Ja, visst är det hemskt :( Jag blir gråtfärdig bara jag tänker på det, främst på hans 2 små barn och nyblivna fru. Så hemskt!! :´(

    2. Jag älskar dina nya skor! NUmmer 1 är nästan likadana som mina vinterskor som jag köpte för ett tag sen.Nr 2 har jag nästan likadana sen i vintras! Love them!

    3. Självklart får du länka om du vill!
    Jag törs lova att du är en fantastiskt gympafröken :)
    KRAM

    SvaraRadera
  2. visst är döden läskig, men jag tror den är det just för att ingen vet. Igen kan ju säga hur de är och saker som är ovissa, som vi inte kan kontrollera är skrämmande. De går i vågor, jag är rädd men jag är inte så rädd för själva döden i sig. Mer rädd att jag ska missa livet, se barnen - få vara med i deras liv. Se dom växa upp. Kanske barnbarn, ja du vet. Av rent egoistiska själv, men samtidigt för deras skull också.

    SvaraRadera
  3. Ja det är fruktansvärt när något så drastiskt händer och så många på en gång också.

    Förr i tiden var det mer naturligt att prata om döden och det var inte lika åtskilt med livet som det är nu. Det är naturligt att vara rädd och tänka rädda tankar om det.
    Men ändå tur att man inte vet något i förväg.

    Vilka snygga skor du har köpt.

    Natthälsningar
    strömma

    SvaraRadera
  4. JAg miste min sambo i mars månad i år och jag har ett tufft sorgearbete som pågår. Hela ens liv vänds upp och ner, inte bara att den personen jag älskade försvann men även alla våra drömmar och huset vi bodde i hade jag inte råd att bo kvar i. Jag har lärt mig att aldrig skjuta upp saker som man vill göra tillsammans, vi hade planerat in ett ställe som vi skulle ha en fin vecka semestervecka tillsammans i, det planerade vi i tre år och det blev aldrig av. Känns som om jag lär mig massor om mig själv och om livet medans dagarna går. Jag kommer alltid att älska honom i mitt hjärta.

    enkla nettan

    SvaraRadera
  5. Jag är ju iof lite småkristen o tror på Gud och jagTROR att det finns en mening med det liv vi lever på jorden, att själen vandrar vidare fast
    vi vet inte om vårt tidigare liv eller det är vad jag vill!!! Sen tror kg att människans hjärna är konstrurerad på ett sätt att vi kan inte förutse eller förstå hur det där fungerar vi kan liksom inte tänka på det sättet likaväl som vi inte kan tänka oss att Universum är oändigt. Det är just det oändliga vi inte kan förstå, förmodligen med ett syfte att vi just inte SKA kunna förstå det..... Hajjar du?

    Kram o puss

    SvaraRadera
  6. Ja det är hemskt. Det berör.
    Jag tänker alltid på min pappa i sådana lägen... han dog efter många års sjukdom när jag nyss hade fyllt 13 år. Han var bara 40 år.. det är ingen ålder.

    Kramar
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Usch jag fattar precis vad du menar! Det blir ibland så mycket mer påtagligt :(
    Jag kan inte läsa artiklarna om Stefan Liv utan att börja grina... Löjligt kanske när det inte är någon man känner.
    Har dessutom en nära släkting som är sjuk, och som går en oviss framtid till mötes, så döden känns så mycket mer verklig nu plötsligt...

    Kram ♥

    SvaraRadera
  8. Ja, det är verkligen hemskt. :-(
    Och viktigt att tänka till och uppskatta det man har! Vi rusar på alldeles för fort genom livet (oftast) och tycker synd om oss själva för att vi inte kunde köpa det där plagget, eller inte fick mer än 500 kr i löneförhöjning...
    Det finns så mycket mer att vara rädd om och bry sig (mer) om!

    Kram!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!