onsdag 28 september 2011

Hårda ord som gör ont....

Här hemma försöker jag hålla min "bantning" på låg nivå. Jag vill inte blanda in barnen på något sätt, tycker liksom att de inte har något med den saken att göra!
Men sedan Douglas har börjat skolan har han kommit hem med nya frågor och funderingar. Sånt som gör så in i baljan ont i ett mamma hjärtat...
Härommorgonen när jag skulle väga mej så kom som vanligt alla 3 barnen in och frågade vad jag gjorde? Givetvis ville dom oxå väga sig och det gick ju bra!
Douglas ställde sig på vågen och sa: -Jag är alldels för tjock och måste gå ner i vikt, från och med nu ska jag väga mej varje dag så att jag gå ner.... Jag tittade upp på honom och liksom kände hur 1000 knivar stack in i mitt hjärta. -Men Douglas varför ska du gå ner i vikt, utbrast jag? - Bara för att jag ska bli lång svarade han!
Sedan höll vi på att älta detta. Visst han har lagt på sig några kilo sedan förra året, men sedan skolan började så har han även sprungit bort en hel del.
Jag talade om för honom att INGET barn ska banta och hur perfekt fin han är! För det är han min älskade unge!
Sen har barnen i skolan börjat säga att han är den enda killen i skolan som har långt hår och vissa av (ursäkta utrycket) ungjävlarna börjat kalla honom TANT.... Jag blir så in i baljan förbannand... Bara för att han är kille, kan man inte ha långt hår då? Vi lever faktiskt på 2011!!! Jag frågade VEM det var som sa så och då var det speciellt en kille (som själv är rakad, väldigt lång och vääääldigt tjock) Jag sa till honom att han skulle säga till honom att han då såg ut som en gammal gubbe;-) Ja jag vet att jag inte borde sagt så, men jag kunde inte hålla mej...
Inget barn ska bli retat hur det en ser ut... Tjock, lång, kort, smal, brun, vit eller gul. Det spelar ingen roll . Alla är vi underbara!!!

8 kommentarer:

  1. Fan vad ungar ska hålla på!! Douglas har skitcoola frisyr!!!! Samla in föräldrarna till alla inblandade och prata vad ni kan göra åt det. De får ju försöka prata med barnen och göra nånting. Det är inte acceptabelt!!!!

    SvaraRadera
  2. Ser ingen tant på den där bilden iaf utan världens coolaste kille, hälsa honom det!
    O fastän man inte får så smålog jag åt att den andra ungen var en gubbe ;)

    SvaraRadera
  3. dina barn som är så fina!!! Inga tanter där inte, däremot väldigt coola!! Sedan ska kanske inte den långa tjocka killen bli kallad gubbe heller... men sånt kan man ju inte alltid hjälpa! Hade nog åkt ner och skrikit gubbjävel åt ungen själv om det var mitt barn! Hur som helst, ett barn som retar andra barn skyddar ju ofta sig själv... låter som att ni har en fin dialog i din familj och att ni kan prata om det mesta, sånt tror jag är viktigt, och tyvärr lite sällsynt! kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Tycker att han är hur fin som helst i den frillan ;) skit cool !
    Men jag förstår dig som mamma ;( fy fasen vad barn kan vara elaka!!!! Kramar i massor /Katarina L

    SvaraRadera
  5. Men åhhh...B A R N!
    Jag blir så lessen av att läsa det där ...att nån retat. Sen att jag smålog åt ditt svar e en annan femma.haha!
    Vi har oxå lite av det bekymret, fast det är en klasskompis till K som e lite runt och hon babbalar heeeeela tiden om hur tjock hon e, att hon måate gå ner i vikt, inte äta så mkt makaroner etc...och jag vet fan inte hur jag ska hand ha dom bekymren?! Vill inte K ska få griller i huvvet. Dom är B A R A 6 år!!!!!!!!!!
    Hörde sen mamman till den runda lilla ungen ( som e mer eller mindre K bästis) stå på skolgården och babbla med en annan mamma. Om just att dom "håller på" med nåt hemma. Dra ner på chips etc.... Visst gör det, är mitt första intryck, men gör det inte synligt för barnen. Byt ut mot grönsaker & dipp etc...men hojta inte inför barnen om vikt, och vågar osv!
    Svårt svårt svårt!!!!
    Hälsa grabben att han e stentuff...och Zlatan har ju faktiskt långt hår:) Världens bästa fotbollspelare. och Beckham!

    SvaraRadera
  6. jävla ungar!
    Han är HUR fin som helst!

    SvaraRadera
  7. Ja du, det är känsligt med "bantande" föräldrar och barn, har själv hållt på i smyg. Jag förstår att du reagerade som du gjorde gentemot "gamla gubben" jag hade nog sagt likadant, även om man inte ska ge igen på det sättet. Visst blir man lessen när barnen säger så elaka saker mot varandra, men de fungerar nog som vi vuxna. Ofta säger man något negativt om någon annan för att framstå som bättre själv :-(
    Hoppas att det löser sig mellan killarna utan större gnisslan. Charmen med människan är alla olikheter; lång, kort, tjock, smal, fräknig, glasögon, röd- eller brunhårig mm mm. Tänk om alla barn också kunde förstå det!
    Kram

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!