torsdag 15 november 2012

Ni får mej att fundera???

Jag blir såååå otroligt glad för alla tips ni ger mej på hur jag ska nå min vikt upp, ner eller åt höger och åt vänster...
Jag är en jävla pendlare och har tyvär varit det hela mitt liv.... Jag är sååå mycket allt eller inget och jag har sååå lätt att hamna på det där yttersta allt och då blir det så mycket allt så att jag nästan blir sjuk... Med facit i hand så var det nog på det berömda håret som jag kom upp igen i våras, ja för då var det så mycket allt så att jag nästan hamnade på den sjuka sidan med tänk på vad jag stoppade i min mun... Hade jag fortsatt där nere och förbjudit mej både sötsaker, alkohol, bröd, pasta och allt, ja då är det ju oxå så klart att man går ner i vikt...
Jag svamla, ja det är jag jävligt bra på... Men så får ni mej oxå att fundera... Många av er som kommenterar gör det anonym, fajn. Klart att man kan det. Men jag tycker att man så klart kan lämna ett litet namn efter sig oxå och liksom inte bara skriva i all hast typ som i förra inlägget till stenåldersbrödet: Klart att med denna kalori bomb få du nog räkna med att dina kg hänger kvar:) Jag undrar då? Vad fan ska man äta? Frön är inte bra? Ägg är inte bra? Kärnor är inte bra? Va fan ska man stoppa i truten då? Kalorier hit och fucking fett hit och dit. Jag hatar dieter och jag hatar mej själv så för att jag fokuserar så in i baljan mycket på hur jag ser ut och hur många kilo som bor på min kropp... Kommer jag alltid att göra det? Eller är jag inte riktigt vuxen ännu som fått till det där tänket?
Ok, visst kanske detta brödet är onyttigt? Men de må vara jävligt mycket nyttigare än 3 stycken frallor? Eller hur? Bättre än chips och bättre än godis? Det beror ju så klart på vad du jämför med.... Så jag undrar nu varför detta brödet är en kaloribomb? Ja jag är rent kasst på detta med energi och kaloriförbrukning hit och dit...;-)
Och jo någon undrade vad jag åt för yoggi till frukosten? Oftast blir det turkis yoggi, den 3,5% med lite hallon i!
 Alkoholen, ja den kära alkoholen... De där underbart goda glas röda på fredagskvällen... Nej jag kan inte vara utan det... Jag vet att alkoholen är en STOR bov... Men nej jag kan inte låta bli det efter en fullspäckad vecka...
Kanske kan era kommentarer få den här hemska latmasken som bor i min kropp att dra åt pipsvängen... Japp för den bor kvar, trots att jag nu har lagt in om vräkning inom en vecka... *suuuck*

12 kommentarer:

  1. Uh, jag kan SÅ följa dig i att man är antingen PÅ så in i helsicke, eller så bor man i soffan med näven i chipspåsen...

    Skaffa dig en kaloriräknare, så lär du dig vad som är sunt och inte sunt. Det är asmycket kallisar i nötter och frön. Alltså, verkligen asmycket. Och äter du inte ren lchf, så reagerar fettet direkt med kolhydrater och gör dig tjock. Tyvärr. :((( Ska man äta lchf-aktigt så går det inte att äta liiiite socker/kolhydrater. De ska helt väck. Och jag vet ju din inställning till ren lchf, så varför inte testa en period med att räkna kallisar?
    Jag var med i viktklubb.se ett tag för några år sedan, och det funkade skitbra för mig. Jag lärde mig otroligt mycket om portionsstorlekar och kalorier, och det bär jag fortfarande med mig.

    Amen, hur långt blev inte detta svaret??

    Kram sötaste Karro!
    Madde

    SvaraRadera
  2. Men söta du då! Okej, jag ska ge dig ett råd som är lätt att följa! Du tränar fortfarande va? Bra, gör då såhär : ät vad du vill men bara HÄLFTEN. Vill du ha en kanelbulle så äter du bara halva. Vill du ha en macka, så ät bara halva. Plättlätt :-)

    SvaraRadera
  3. Håller med Madde här uppe. Gör ett uppehåll med nötter OCH vin en månad och kolla. Värt att testa!
    Tro mig, det skadar inte att vara utan alkohol nån månad...
    Sen är det ju J-ligt lätt att skriva, gör si å gör så.... En annan ska är att GÖRA det.
    Lycka till, Karro! Jag läser som vanligt din blogg men är tyvärr urkass på att kommentera just nu.
    Och jag gillar att läsa alla tips du får från olika läsare, det ger mig en kick i rumpan att kämpa på. :-)
    Kramar Marie

    SvaraRadera
  4. Det viktigaste är att hitta det som passar en själv. Jag klarar till exempel inte av dieter som innebär förbud. Till exempel så tjatas det om att potatis är såååå "No no no". Jag kan inte leva utan potatis, jag blir grinig om jag ska leva på groddar. Ändå lyckades jag pallra mig ned 22 kilo trots att jag åt potatis till lunch ett antal x gånger i veckan. Det handlar om att göra sig av med lite mer än vad man stoppar i sig. Jag kan inte påstå det var kämpigt att tappa dessa 22 kg, det handlar mycket om att komma in det sättet att leva. Finn det du trivs med och man kan äta allt, men inte i för stora portioner och jämt. Under min viktnedgång så åt jag någon gång lösgodis som är en last för förbud hade jag bara brutit ihop en vacker dag...

    SvaraRadera
  5. Fan, jag blev oxå lite sur över den där kommentaren och fattar inte varför man måste vräka ur sig saker som anonym! Kram kram

    SvaraRadera
  6. Jag var dem anonyme med den långa kommentaren om stenåldersbrödet. Jag fick en väckarklocka när jag började räkna kcal, bl.a. På fröknäckeg som är så förbenat gott. Nötter och frön innehåller visserligen många kcal men även jättemycket antiocidanter och bra fett. Jag kunde till exempel ära en hel plåt fröknäcke själv tills jag räknade ut att ser kanske motsvarar 7 - 800 kcal det är halva mitt dagsbehov. Nu njuter jag av 2-3 bitar istället. / skånekullan

    SvaraRadera
  7. hej
    jag har testat viktklubb nu i 4 månader och tycker det är bra, har gått från 72till 65 kg. bra med matdagbok och träningsdagbok. man får oxå menyförslag på mat för hela dagen. Jag äter det jag vill men inte alltid.
    Tack för en fantastisk blogg!!

    SvaraRadera
  8. Vännen, egentligen är det sunt förnuft och vilja som kan försätta berg. Jag kör strategin, gör av med mer än du tar in, enkel matematik. Ladda ner appen ShapeMe, där kan du se vad du tar in i form av mat och hur du bör bli av med intaget i form av rask promme eller annat.

    Tror lätt att man kan få järnspöken som en rejäla energitjuvar.

    Må så himla gott & du är jättefin som du är.
    Kram Big Sis

    SvaraRadera
  9. Jag tror mycket på kombinationen; äta med måtta och träna. Och träna varierat, alltså inte bara löpträna tex. Jag har aldrig haft orken till att väga maten eller räkna klorier. Men det kanske är det som ska till när man vill göra av med det lilla sista. Det kan finnas många anledningar till att man stannar upp. Hormoner och annat. Det gäller att hitta en balans i vardagen. Lättare sagt än gjort jag vet men som med dieter till exempel. Det är ju bara en tillfällig lösning. Hitta den balans du trivs med. Mycket svammel från min sida men jag önskar dig lycka till. Jag läser Olga Rönnbergs blogg för inspiration. Ett tips, om du inte redan gör det. :)
    Tack för en härlig blogg och att du bjuder på dig själv! Kram

    SvaraRadera
  10. Har absolut inget råd till dig ang vikten & vad du ska äta , men borde ta tag i min egen snart .

    Ang det röda i glaset kvittar det hur många kalorier den innehåller för jag vill unna mig den smaken. Hoppas du lyckas bli av med latmasken men skicka honom inte till mig bara

    kram

    SvaraRadera
  11. Ät vad du vill men inte hur mycket du vill och inte jämt ;) ett glas vin är inget att gräma sig över det gör varken till eller ifrån för vikten, men kanske för välbefinnandet :) finns inga genvägar gör av med mer än du tar in = nedgång och +-0 = jämnvikt, Lycka till! / Ewa

    SvaraRadera
  12. det som funkar för den ena funkar inte för den andra.det är lite svårt att ge tips som funkar för mig för om du hakar på det så kanske det inte alls funkar för dig...:S
    nya träningsformer?
    som ngn skrev, det här med förbud, det funkar inte alls för mig men däremot är jag extremt bra på att äta allt med måtta. inte 3 hg godisar, utan istället bara några få. mer grönsaker till maten.
    drick mer vatten?
    men också, försök, även fast jag vet vet vet att det kan vara svårt, att inte överfokusera på vikten. Jg har själv gjort det i alldeles för många år...inte förrän i år, när jag är 33 så har jag insett att det spelar fan ingen roll. Jag vet att jag tränar och äter bra och då spelar det ingen roll om vikten ligger på 5+ eller 5-
    Det är svårt,men tillslut kom jag till insikt.

    Önska pt-timmar i julklapp, se till att välja en pt som är bra! som peppar och pushar och som får dig att ge järnet. som visar dig nya träningssätt och program.
    Men glöm inte heller att du är en supervacker kvinna och jag tycker du ska sluta önska att du såg ut som Gynning för du är strålande precis som du är!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!