tisdag 26 februari 2013

Morgonandakt!

För några veckor sedan slutade alla kanaler att fungera på radion i bilen, alla utom P1! Jag brukar lyssna på P1 lite då och då hemma oxå och jag tror minsann att det är lite vuxenpoäng va? Eller är det tråkighetspoäng må hända?;-)
Iallafall varje morgon runt 5:45 är det morgonandakt med olika präser runt om i Sverige! De pratar om allt och inget! Men deras ord tränger lång långt in i min hjärna som jag tar med mej resten av dagen! Underbara små ord som man tar med sig i olika situationer hur olik dagen ser ut...
Dessa ord kan jag leva på hela dagen och de får min mun att le!;-)
Jag har till och med suttit kvar vissa mornar på parkeringen på jobbet för att lyssnat klart på dessa ord!
Så är ni vakna tidigt på morgonen så tycker jag att ni ska slå på P1!;-)
Och NEJ jag har inte en ny bil med ny sterio. Undra om den skulle gå sönder på riktigt, om det skulle gå att köpa en ny som man liksom sätter in i bilen? Tror knappt det va? Men jag har både bil och sterio, inte fy skam det inte;-)
Om jag tror på gud? Nja... Jag vet inte? Jag kan inte riktigt bestämma mej. Jag tror att det finns något som styr oss, men kanske inte gud... Fast å andra sidan så undrar man ju då hur gud tänker när han gör som han gör i världen? Det funderar jag ju på... Då tror jag hellre på att satan själv finns med tanke på hur mycket elände det finns i världen...:-(
Men en slags tro på något har jag, men vad det vet är jag inte riktigt? Kanske får jag nog lov att ta reda på det en dag!;-)

7 kommentarer:

  1. Jag brukade också lyssna på morgonandakten. Den är fantastisk. Klart det finns en Gud som hjälper de människor som tror på honom. Men det finns också människor som inte tror på Gud och inte lyder honom. Som gör onda saker tex Saddam Hussein. Så visst är det en maktkamp mellan ont och gott. Satan/Djävulen/ den onde finns. GÖr allt för att skrämma oss. Jag har upplevt hur en människa var besatt av djävulen. Fruktansvärt. Det enda som hjälpte var att sjunga om Jesus och Golgata. Då blev han lugn. Så sant Jesus lever och hans kraft hjälper även om inte alla upplever eller känner det så!
    /Annika Gyllspång

    SvaraRadera
  2. Hoppas du inte känner dig så tom och trött idag.
    Jag känner igen mig i ditt inlägg nedan och som du säger ALLA verkar lite trötta och nedstämda.
    Vi hoppas det vänder:)!
    Kram kram!

    SvaraRadera
  3. De har mycket bra på P1. Jag brukar bli sittande kvar och lyssna på "Tankar för dagen" som är ca 06.50. Alla möjliga personer som berättar tänkvärda små berättelser.
    Och JA, det är definitivt vuxenpoäng! :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror mindre och mindre på gud, är nog ateist. När fan blir gammal blir han religiös säger man men det stämmer inte på mig;-)) Tror det är mycket skit i många religiösa grupperingar. Hörde ett reportage om laestadianer (stavas det så?) i lördags och kan ju säga att där kan man snacka om hjärntvätt. Och dessa Jehovas vittnen som springer och försöker ta sig in hos folk för att få poäng, kan ju säga att jag står nog på deras svarta lista;-)) Och vem kan säga att det stämmer det som står i bibeln? Jag tror att det är påhitt ända tills nån kan övertyga mig om motsatsen. Dom flesta krig är religiösa motsättningar, eller hur?
    Puss/mamsen

    SvaraRadera
  5. Oj va djupt att lyssna på det när man är nyvaken men kanske värt att prova. :)
    Jag har också svårt att bestämma mig för vad jag tror på. Jag tror på något men vet inte riktigt om jag är bekväm med benämningen Gud..
    Kram

    SvaraRadera
  6. vi lyssnar på rix morronzoo :)

    SvaraRadera
  7. Som kristen läsare kände jag att jag ville göra en rättelse. Det är inte Gud som gör allt ont i världen. Det är människan som fick en egen vilja. Ondskan finns ju för att det finns en annan sida om man inte väljer Guds väg. Så ondskan som händer i världen finns och händer så länge som människor inte har Jesus i sitt hjärta. Med det vill jag även säga att kristna är även långt ifrån perfekta, därför finns förlåtelsen. Bäst att sluta innan detta blir en lång predikan. :)

    Ett förtydligande till bara till en kommentar, Jehovas vittnen tror inte på samma Bibel som kristna och de tror framförallt inte på Jesus som Guds son så jag skulle inte definiera dom som kristna.

    Ta väl hand om dig! Roligt att höra att ditt resonemang :) Kram Johanna

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!