onsdag 13 februari 2013

Ägg och chock and chill...

Alltså om man tänker efter lite så är ju ägg ganska så äckligt... Det har liksom kommit ur hönans rumpa... Jag spyr faktiskt lite när jag tänker på det och mår nu lite illa när jag precis pressat in ett helt ägg i min mun...
Jag äter mycket ägg, eller mycket och mycket. Men minst 2 om dagen, de mättar bra!
Ja ja och vart kommer då allt kött ifrån? Usch de vill jag inte ens tänka på... Stressade små djur som fraktas runt vårt jordklot...
Jag undrar därimot vad det är våra barn får i sina magar på skolan? Cock and Chill, jag undrar just vad det är för skit med tanke på att barnens magar blir uppsvällda och fiser värre än små grisar... Med tanke på att maten får kosta dryga 7kr per barn så kan jag aldrig i livet tänka mej att det är speciellt bra råvaror i den maten... Om jag är upprörd över detta med skolmaten? Åh ja och snart måste jag/vi ta tag i detta!!!
Och vad vi stoppar i oss på ex Mc Donalds vill jag heller inte veta... Undra just hur hamburgarna hanteras där??:/
Har ni något som äcklar er inom matvärlden?

6 kommentarer:

  1. mer eller minder allt :P närå, men jag kan få såna tankar som du har ibland, det där med ägg :)
    Kött försöker jag köpa från Norrland (fast vissa saker finns ju inte, tex bacon).
    Ibland försöker jag att inte tänka alls för då får man väl svälta :)
    Skolmaten hoppas jag verkligen att de börjar ta tag i och kör på eko och lokalproducerat - SNARAST!

    SvaraRadera
  2. Ja herreduu! Mina ungar fisar fiser som gör att man tror att man ska dö när man känner odören!
    Jag har aldrig tänkt på att det kan vara skolmaten. Men nu när du säger så är det ju förstås klockrent att det beror på det!
    Jäklarns...

    Kram på dej :)

    SvaraRadera
  3. Chock and kill kallade vi det när det kom till Vaggeryds Kommun. Jag kan dock äta ägg med god ro, har ju närproducerade och vet att mina hönor har det rent och bra. (Äckelfaktorn minskar då).

    Mcdonalds ratar jag för det är inte endast Svenskt kött som serveras där även om de framhäver att de har samarbete med svenska bönder så kommer kött även från tyskland och irland tror jag det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är restaurangbranschens största uppköpare av svenskt nötkött. I dagsläget är ca 45 % av vårt nötkött svenskt och resterande polskt. Dessvärre råder det idag brist på svenskt nötkött i den omfattning och av den kvalitet vi vill ha. Det beror på att självförsörjningsgraden över flera år har sjunkit i Sverige. Oavsett ursprungsland lever vår mat upp till branschens hårdaste miljö-, djurskydds- och livsmedelssäkerhetskrav, många gånger till och med högre än vad de svenska myndigheterna kräver.

      Vårt hamburgerkött har alltid och kommer alltid bestå av enbart 100 % nötkött av högsta kvalitet och inget annat. Det kan vi säkerställa genom att bara köpa in hela köttstycken från framsidan av kossan (flank, bog och nacke). Genom att köpa hela stycken vet vi att vi får det vi beställt. Allt vårt kött är spårbart ända tillbaka till bondgården.

      Vänliga hälsningar
      Johan Tennbäck, McDonald's Sverige

      Radera
  4. ja att dom serverar becel till våra ungar på skolan.. Det är ju förfan plast.

    SvaraRadera
  5. Ägg är inte så äckligt egentligen, det är ju ett hårt skal som skyddar.. Men jag gillar inte ägg för smaken, kokt får jag inte ner stekt kan jag klara..
    Vad annars som äcklar?? Hmm.. tunga, bräss, njure och sånt äckligt.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!