måndag 5 oktober 2015

Tryggheten!

Det debatteras ständigt om detta med att barnen är på tok för länge på förskolan... Långa dagar för våra barn... De är klart att det sticker som en hemsk nål i ögat varje gång man läser alla dessa artiklar som far förbi i flödet på telefonen...
Jag försöker att inte ta åt mej allt för mycket... Jag jobbar heltid, likaså Jonas..
Vi har delat upp det så att han lämnar 7:20 och jag hämtar 16:15... Alltså börjar jag jobba lite tidigare för att sedan gå hem tidigare och vise versa!
Det funkar superbra!
Varför jag har valt att jobba heltid? Jag tycker inte det är några som helst problem med det och jag vet att VÅRA kids INTE har tagit ett dugg skada av att tillbringa sin tid på förskola, skola och fritids. Det är snarare så att det pustas en hel del när jag kommer och ska hämta dem på eftermiddagarna. -Men ÅHHH!! Kommer du redan?! Ja den kommentaren får jag nog 3 gånger i veckan!
Våra barn älskar att vara på förskolan och fridtids och har alltid gjort!
Forskare säger att ett barn inte bör vara på förskolan mer än 5 timmar per dag. Men det har allt mina barn varit och så vitt jag vet så är dom alldeles väldigt normala för det och har inte tagit ett dugg skada av det. Snarare tvärt om.. De har lärt sig massor och utvecklats underbart bra!!
De har gått långa dagar där. Eller ja allt är ju relativt... Långa dagar är 9 timmar per dag för just våra barn.. Andra barn är ju där längre, beroende på hur föräldern/föräldrarna jobbar så klart...
Men så har vi ju den där fredagen ihop, då jag slutar 12! En underbar härlig eftermiddag som vi tillbringar tillsammans!
Men handen på hjärtat! Jag skulle faktiskt inte vilja jobba halvtid.. Kidsen och jag skulle förmodligen hamna i bråk hela tiden.. Den där paddan hade rykt fram i tid och otid. De hade inte alls blivit så stimulerade av mej som de blir på förskolan.. Så är det bara! Våra kids här i byn har grymt duktiga pedagoger som ser varje individ och det finns inget att klaga över där!
Att jag sen kan få ruskigt dåligt samvete just för Fabian. Ja det är en annan femma... Vi ses ungefär 3 timmar per dag. Han somnar oftast mellan 18:30-19:00!
För att han ska funka och må bra, så måste han få sova sina 12 timmar per natt...
Men å andra sidan så är jag oftast med mina barn under dom 3 timmarna efter jobbet, skolan och förskolan. (Ja när dom inte är på sina aktiviteter..)
Vi gör saker ihop, pratar, gör läxor och myser!
Den bästa stunden på dagen är när jag och Fabian kryper ner i våran säng och läser en bok! Vi läser några sidor, pratar lite (idag pratade vi om "Rädda Joppe, död eller levande!" Japp, den serien såg jag när jag var liten och nu ser han på den! Kommer ni ihåg?;-)) Vi har en mysstund där för oss själva och när jag säger god natt, ja då vänder han på sig och somnar!
Jag kan tycka att jag inte är någon sämre förälder för att jag jobbar heltid och har barnen på förskolan så många timmar... INTE!
Alla är nöjda och glada, så fine liksom!
Ja för jag kunde lika gärna ha haft barnen 5 timmar per dag.. Åkt hem, satt mej med min telefon, satt en padda i barnens händer och låtit timmarna gå och till slut hade alla varit osams.. Jo för så tror jag nog att de skulle ha blivit om jag hade jobbar tex 50%...
Nu kanske inte alla dessa artiklar om att barnen är på förskolan alldeles för mycket handlar om just våra små samhällen? Jag vet inte?
I vilket fall som helst så vet jag i alla fall en sak och det är att våra pojkar är trygga i sig själv! Trygga med förskolan, skolan och fritids! De sover gott på nätterna och klagar ALDRIG när vi väcker dem på morgonen och det är dags att gå till de respektive ställena! De klagar ALDRIG på att det är långa dagar, ALDRIG!
Tryggheten som denna lilla kille ger när han ligger med armarna rakt ut i våran säng! Ja den är fantastisk underbar!

10 kommentarer:

  1. Jag håller med.
    Och trivs barnen på förskolan är det ju win-win, även om man såklart vill mysa med dem så mycket man kan!
    PS. Du vet att 16.15 inte är så sent va....? :-o ;-)

    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jo jag vet! Men som sagt, jag fattar fasen inte hur andra kan hämta så tidigt???

      Kram K

      Radera
  2. Kvalitet är mycket bättre än kvantitet. Det finns säkert såååå många föräldrar som inte umgås med sina barn i tre timmar även om de har hela dagarna på sig. Så länge barnen trivs och mår bra hade jag inte ens funderat på om dagis/fritids är bra för dom eller inte.
    Jag kände också att jag behövde jobba för min skull när barnen var små, jag har alltid gillat att jobba och älskat mina jobb så då blir jag ju också en gladare och trevligare mamma... eller hur?!
    Och barnen har haft det såå bra hos dagmamma/dagis/fritids...
    Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet på spiken!

      Så sant som det är sagt! Ja jag tror det hade blivit pannkaka av allt om jag skulle vara hemma mer med mina barn.. Inte alls bra...

      Kram K

      Radera
  3. Mina barn är på förskolan 7.30-17 måndag-torsdag, till 15 på fredagar. Så är det när föräldrarna jobbar heltid. De mår absolut inte dålig av det. Jag jobbar själv som fritidspedagog och tycker att man inte ska underskatta sin professionaliteten som finns på våra förskolor och skolor. Barnen tas väl om hand. Sen behöver såklart barn trygghet och närhet av sina föräldrar men det handlar ju inte enbart om hur mycket tid man tillbringar tillsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej de tror inte jag heller att dom gör! Tvärrt om! De mår superbra och lär ju sig massor!

      Ja tryggheten får de och dom får det den tiden vi är tillsammans!!

      Kram K

      Radera
  4. Jag avskyr nör föräldrar ska samma varandra och hetsa och få andra att ha dåligt samvete. Vi gör det som ör bäst för våra barn och that's it. Klart drömmer vore att hämta tidigt jämt men om man inte kan det då? Oxh nej jag tycker inte heller att 16.15 är så sent men ofta ol man hämtar den tiden ör det ju knappt barn kvar. Ibland undrar jag om folk jobbar typ 10-14 eller nåt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, jag med.... Såna där "präktiga" (Förlåt att jag säger så, men dom tycker ju att vi föräldrar som jobbar heltid är konstiga och knäppa så;-)) som dömer oss...
      Ja jag undrar också hur folk jobbar???

      Kram K
      Kram K

      Radera
  5. Det är ett ständigt pussel och jag kämpar med den inre stressen varje dag. Jag hämtar ca 15.30 varje dag (pusslar lite med tider, eget företag osv) och då har många redan gått hem. Fattar det inte. Hur löser alla som jobbar heltid det?? Eller jobbar folk inte heltid?
    Vad jobbar folk med som kan hämta så tidigt om dagarna? Någon måste det ju vara som jobbar på Ica Maxi som har öppet till 21 eller på köpcentrat som är öppet till 20..
    16.15 är inte sent i mina ögon. Och jag får ofta också kommentaren: "Meen, vi skulle ju precis..." när jag hämtar. Så jag jobbar vidare med att inte bli så stressad, för barnen mår bra på fritids/förskola.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att det är!
      Nä jag fattar inte heller hur folk jobbar? Hur får dom ihop sin tid????

      Kram K

      Radera

Tusen tack för din kommentar!