lördag 22 juli 2017

Stockholm, dag 2 och 3!

Över en vecka har gått sedan vi kom hem från vår lilla tripp till Stockholm.... Men här kommer de övriga dagarna som vi hade där uppe!
 Att bo över 2 nätter på hotell i storstaden, det var ett bra förslag av min käre make! Japp, det är han som är företagsam i den här familjen, det är han som fixar och bokar in sånt här! Jag är inte den som är den och fixar och bokar såna här resor! Alla är vi duktiga på olika saker;-)
Att få vakna upp till denna vy, öppna upp balkongdörren och låta den härliga morgonbrisen sväva in i våra näsor! Fantastiskt!
 Att bo på hotell och att få inta hotellfrukost! Sååå gott att bara sitta där i flera timmar, äta, prata, läsa tidningen och njuta av bara varandra och inget evigt tjat från ungar som frågar om vi snart är klara och gå;-)
Att knyta på sig skorna och börja traska runt och vara turist på riktigt i vår vackra huvudstad! Wow säger jag bara! Vi har en fantastisk huvudstad! Så vacker på alla sätt och vis! Härligt med allt vatten som är överallt, alla vackra byggnader som står kvar!
 Gamla stan! Det märks att man börjar bli gammal när man går där... Förr om åren har man gått där och tyckt att ja visst, det är väl fint och så... Nu bara gick vi där med munnarna öppna och var grymt fascinerade av alla vackra byggnader!
 Mysiga små gränder... Alla vackra färger på de gamla husen, mysiga små fik... Så vackert! Där gick jag och fotade ikapp med alla andra turister och kände mej lite som alla asiater;-)
 Att strosa från öster till söder! Slå sig ner på ett café i förmiddagssolen, njuta av en kaffe och titta på allt folk!
 Vi skrattade där vi strosade... Inte många som pratade svenska... Många olika språk! Till och med i många klädesbutiker pratades det bara engelska... Det kan i och för sig vara nyttigt för mej som är kass på engelska... Då är jag så illa tvungen att öva på språket!;-)
 Vi hade som mål att i alla fall besöka museum! Och det va fotografiska! Jag älskar ju fotografier och jag börjar även påverka Jonas på den fronten att se de där lilla extra i ett foto!!;-)
Jag säger bara en sak: Gå dit om ni kan!!
Jag grät, Jonas grät och alla andra grät.... Svälten, katastrofen med vatten i Afrika... Bilderna, texterna och filmerna... Jag grät så mycket att jag fick ställa mej bakom en pelare för att inte skrika ut min gråt... Fruktansvärda bilder... Fruktansvärda torka, fruktansvärda svält...
Allt pga av miljöförstörelse, krig och bedrövelse... Barn som jagar råttor för att få lite mat i sig... De drack de skitiga vattnet och insjuknade efter 6 timmar... Dog...
Detta idag, 2017 där vi i andra länder äter ihjäl oss... Där svälter de ihjäl... Fy fan!
 Så strosade vi ännu mer... Gick ut från museumet och åt.. Ja med en viss uns av dåligt samvete... Vad håller vi egentligen på med.. Andra svälter ihjäl och vi äter ihjäl oss.. Kontrasterna....
Gick hem till hotellet på kvällen, tog ett glas rosé på takterassen... Underbar utsikt, underbar kvällssol! Vi njöt!
 Vi gjorde oss fina för kvällsmaten! Jag köpte en ny röd klänning på rean, strax runt 100 lappen! Älskar färg!
 Vi hade bokat bord på Taverna Brillo, supergod mat! Toast till förrätt, ett gott glas vin och färsk tonfisk till varmrätt! Älskar fisk, älskar tonfisk! Sånt som jag inte kan laga hemma! Perfekt att avnjuta det på ett ställe där de kan laga den så där perfekt!
 Framåt midnatt strosade vi hemåt till vårt vackra hotell! Satte oss i hotellbaren och tog en drink och kröp sedan ner!
Mååånga mil i benen på 2 dagar! Som vi gick, hit och dit, hit och dit! Härligt!
 Fredag morgon tog vi sovmorgon, gick ner och käkade frukost! Planen var att strosa lite till den dagen. Men vår kronprinsessa Victoria fyllde ju 40 år och hela stan var avspärrad och det var folk precis överallt.. Pallade inte att tränga oss, så vi packade ihop och började vår resa hemåt!
 Stannade till i Linköping och shoppade lite.. Inpulsköp av utemöbler! Vi behövde verkligen nya och de blev superbra!
 Vi satt som packade sillar i bilen, så att få stanna och sträcka på benen var himmelriket och att möta denna vy över Vättern! Sååå vackert
 Stackars Jonas fötter... Redan första dagen fick han skoskav.. Riktigt jobbiga skoskav.. Han bet ihop de andra dagarna... Men han hade ont...
 Så kom vi hem till mamma där kidsen hade fått husrum, kärlek och mat! Kidsen hade lagat kvällsmat och bjussade oss, naturligvis taco!;-)
Underbara dagar i Stockholm bara jag och min man! Precis vad vi behövde både han och jag och så även barnen! Att komma bort från varandra ibland, det behöver alla för att tanka energi på olika sätt och vis!
Vi lovade att försöka göra mer sånt här tillsammans, bara jag och Jonas! Prata, ventilera, andas, tanka kärlek och bara vara!! Det behöver man mitt i allt kaos som ofta råder i familjen tajkon! Fullt ös jämt och ständigt och detta kryddar till kärlekslivet lite extra!
Nej, man behöver absolut inte göra så långa resor... Varför inte bara ta sin packning, tälta och bege sig ut i skogen tillsammans ett par nätter! Man kan gör så mycket tillsammans utan att det behöver kosta multum!;-)