måndag 18 maj 2015

Vad blir det för mat??

Denna ständiga fråga som ekar ofta inom dessa fyra väggar här hemma: -Vad blir det för mat??
Ja med 3 hungriga grabbar i hushållet så går det åt en hel del mat, ja faktiskt redan nu, trots att de ännu inte är så gamla. Jag börjar redan nu fasa lite för hur vårt matkonto kommer att se ut om ett par år med 3 hungriga tonårsgrabbar?! *hjälp!* Redan nu har vi ett ganska så högt matkonto.. Ja om jag räknar snabbt mellan pekfingret och tummen så ligger det nog i snitt på mellan 7000 och 8000 kr i månaden. Och det gäller då bara MAT! Ja vi är ganska så stora i maten, både jag, Jonas och grabbarna...
Sedan tillkommer det alltid någon extra tusenlapp när det vankas kalas hit och dit med tjocka släkten! Ja så klart tycker jag man ska bjussa på mat när man har kalas, mat som är så gott och trevligt! (Om man nu kan och har råd med det!)
För att få någorlunda koll på vad vi stoppar i oss och för att slippa de där onödiga köpen. Ja alltså gå och handla varje eviga dag. Så "veckohandlar" jag! Ja alltså, man kan säga att jag handlar för måndag, tisdag, onsdag och torsdag. Fredagar vet vi aldrig vad vi riktigt är sugna på och helgens mat blir det alltid hela familjen som kommer överens om vad vi ska äta!
Detta är dagens matkasse! Lite blandad kompott med allt från fågel, fisk och kyckling!
Jag skulle så klart kunna handla sååå mycket billigare, kolla rabatter och verkligen gå in stenhårt för att köpa det allra billigaste. Men nej, sån är inte jag, tyvärr.. Jag försöker köpa bra mat, köpa mycket ekologisk, allt från grönsaker till kött och köpa i våra lokala affärer som vi har här i byn!
Som sagt, sedan halkar det i både det ena och de andra lite onödigare. Men det gör jag just bara för att jag kan!
Jag älskar att ha ett kylskåp fyllt med mat! Så sprängfyllt att det knappt går att stänga dörren! Då känner jag mej stenrik! När man sedan öppnar upp kylskåpsdörren och kan välja och vraka och kanske inte alltid lagar det man hade tänkt utan improviserar lite hit och dit med alla olika grejer, löövlie!
Så har det inte alltid varit, nä det här med att ha ett sprängfyllt kylskåp.. Jag växte upp med min mamma som skildes från min pappa när jag var i tonåren och det var många dagar som de kylskåpet ekade ganska tomt pga av knapert i plånboken... Men ändå lyckades min kära mamma fixa ihop något gott på det vi hade hemma då! Så kanske är det så att jag blivit en gnutta skadad, att det är därför jag ständigt vill att just MITT kylskåp ska vara fyllt med mat?!
Nej nej nej, jag kastar absolut INGEN skit på min älskade mamma, jag säger bara som det var. Så var det då, men inte nu....
Här hemma den här veckan serveras det:
MÅNDAG: Cesarsallad (kidsen fick ris och kyckling)
TISDAG: Stekt strömming och hemmagjort mos
ONSDAG: Köttfärsås och spagetti och sallad
TORSDAG: Kokt torsk, ägg och dillsås och potatis
FREDAG: Med ganska STOR sannolikhet *tada* taco;-)

Nu mina kära vänner vill jag ha reda på hur mycket ni har i matkostnad per månad? Dela med er! (Ja ni är lite snåla på att kommentera;-)) Hur många är ni familjen? Tänker ni på vad ni köper? Ekologiskt? Inte ekologiskt? Berätta!

9 kommentarer:

  1. Vi är fyra st och snittar kanske 1200 i veckan, men då köper jag schampo, tvättmedel, deo, ansiktskräm och allt sånt oxå. Vi har ju mycket vilt så vi köper inte så mycket kött, blir mest fisk och kyckling ibland. Jag köper ekologiskt när priset känns rätt. Jag planerar mycket utav maten efter vad det är kampanjpris på just nu. :) nu känner jag mig sjukt präktig!

    SvaraRadera
  2. Hej. jag har olika kostnader för maten. Även om jag bor själv. Jag köper så mycket som möjligt i Ekologisk.
    Vill minska gifterna i mina måltider.
    Försöker köpa nyttiga & mindre fetthalter.
    På helgen brukar jag laga mer på fredagen så det räcker hela helgen. Jag äter olika maträtter.
    Har ni testat att ha en matkasse hemlevelerad? t.ex Linas eller från City gross?
    De har olika matkassar från Linas, t.ex Barnkassen.
    Ja nu fick du veta lite om mig.
    Kram Linduz

    SvaraRadera
  3. Jag vågar knappt tala om vad vi lägger på mat under en månad (Två vuxna, ett barn och en katt). ;) Vi har en dyr smak vuxna som katt ;)

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vi sätter i början av månaden in 5000kr på vårt ica kort. Om det inte vankas några större kalas räcker det utan problem! Vi är två vuxna och två grabbar 6 och 10 år och en katt . Men då äter killarna lunch och mellis i skolan min man äter ute lunch på jobbet och jag äter på förskolan där jag jobbar ibland 2 mål mat ibland tre beroende på arbetstider... Jag handlar i princip alla mejerivaror och alla grönsaker ekologiskt och så gott det går närprodcerat. Eftersom jag har pluggat i 7 terminer nu har vi tyvärr inte haft råd att köpa ekologiskt kött än men hoppas på att kunna gör det när jag är klar nu i vår. Då behöver vi nog öka på månadsbudgeten med ca 500kr minst... Tillsäggas ska att alla varor som schampoo, tvättmedel bindor, deo tandkräm fryspåsar etc handlar jag en gång om året när jag är på gekås i Ullared. Vi har ett stort förråd där allt sånt förvaras under året och det är så skönt att slippa tänka på alla andra dagar. Allt detta kostar ca 2500kr och borde slås ut jämt under året så vi stannar väl på ca 5300 kr/månad gissar jag....
    Maria i Ubby

    SvaraRadera
  6. Det är faktiskt lite kul det här med matkostnad, intressant att se lite vad andra hamnar på. Vi är två vuxna och två tjejer på 9 & 12 år. Försöker köpa så bra mat som möjligt, ekologiskt när det finns och priset är okej, men kollar aldrig kuponger och springer mellan olika affärer för att tjäna några kronor. Det ska gå snabbt och smidigt när jag handlar. Vi ligger på runt 6000 kr. Är det kalas och annat så givetvis blir det ju lite mer.

    Madeleine

    SvaraRadera
  7. Vi hamnar nog lätt i "era krokar"; ca 8000 kr.
    Och känner samma sak. Tre grabbar nu. Och om några år... My god?!

    Vi veckohandlar alltid. Det är sällan vi är i affären mer än en gång/vecka.
    Egenligen skulle jag vilja typ månadshandla (med bara komplettering av mejeriprodukter och bröd), men det har aldrig blivit av.
    Vi försöker äta en hel del ekologiskt, kravmärkt och närproducerat. Men mest blir det frukt, mejeriprodukter och ägg. En del kött också.
    Sedan försöker vi köpa färsk fisk. Det är svindyrt (!!) men så mycket godare.

    Kram M

    SvaraRadera
  8. Nudlar är alltid gott;-) Puss/mamsen

    SvaraRadera
  9. Hej,
    jag hamnar i samma klass som du. Vi är 4 i familjen med två pojkar 8,9 år gamla. En vanlig månad hamnar vi på ca 7000 kr. Tänker ekologiskt men handlar inte alltid efter tanken. Dock köper jag endast svenskt kött och närproducerade mejeriprodukter. Mat är gott!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!