torsdag 19 juni 2014

Nä det tycker jag inte....

Hörde på nyheterna häromdagen att de hade forskat i hurvida 10 månaders bäbisar fick fram sina jollringar på "rätt" sätt... Om de hade börjat jollra, uttrycka sig i ord så som mamma, pappa och titta.. Om dom jollrade "rätt" eller "fel"...
De hade på förslag att införa det som standard på BVC att BVC sköterskan skulle höra hur de 10 månaders barnet skulle prata och sedan göra ett "språktest" för att i tid upptäcka om barnet skulle behöva ha mer behov av att utveckla sitt språk senare i livet...
Alltså de va det löjligaste jag har hört.. Faktiskt!
Alltså VARFÖR? Varför fokusera på sånt, jag förstår inte riktigt. Risken är ju faktiskt att detta kan få föräldrarna att bli ännu mer nojjig och stressiga om inte just sitt barn inte går igenom just BVCs "godkända" system... Att en BVC sköterska ska höra efter ljud på en 10 månaders bäbis. Hur i all sina dar ska det gå till?? Alla barn är väl olika och jollrar på helt olika vis om de nu ens vill jollra just då när dom är på BVC??
Nä, vänta till barnet iallafall är minst 15 månader innan man utför något sådant "test".. Ja för ALLA barn är ju faktiskt vääääldigt olika. De kan jag bara se till mina barn. Alla 3 har varit helt olika i både sitt tal och kroppsutveckling. Man kan (och ska inte) jämföra barn på det viset, inte så tidigt i livet...
Ok, inte jämföra på det viset. Men hur ska en BVC sköterska kunna "godkänna" en 10 månaders bäbis genom att lyssna på jollret? Hon/han träffar barnet kanske 1 gång i månaden och ska då utgå från hur barnet jollrar och sedan följa upp det för eventuellt mer hjälp senare i livet.. Nä, lägg dessa forskningspengar på något annat, eller lägg det på en senare BVC undersökning när barnet är äldre..
Som sagt.. Jag kan bara reflektera över hur olik mina barn har varit i sitt tal och utveckling... Douglas var väldigt tidig med sitt tal, men gick istället väldigt sent. Alfred han var väääldig tidig med att hantera kroppen och var mer högt än lågt när han bara var 6 månader. Men pratade inte förrens han var 2 år.. Fabian, ja herre min tid. Jag kommer knappt ihåg.. Stackars lilla barn. Sist och minst, då kommer man lite i skymundan. Men jag tror att han låg ganska lika där med både pratet och kroppen och gick nog ganska tidigt...
Åh herre min tid, nu fick jag dåligt samvete som inte kommer ihåg varken när han började prata eller gå...;-)
Men som sagt.. Jag tror bara att dessa "tester" kommer att stressa föräldrar, stressa dem och bli nojjiga och fråga varför just inte sitt barn jollrar på de där speciella sättet som BVC sköterskan tycker att barnet ska göra...
Som sagt.. När Alfred var 10 månader var han mer vild än tam och var ÖVERALLT.. Men han pratade inte mycket, sa ofta inget.. Men kroppsfunktionen och rörligheten var det inte ett dugg fel på;-) Ofta kunde det se ut så här, en ur riven soppåse, eller så kunde han lika gärna hänga i en gardin och slänga sig...

Kolla in den där underbart busiga blicken som Alfred bara kunde ha, jag smälter.. När man blinkade så var han borta på ett kick! Herreguuud va tiden går fort... Tyckte nyss han var så här liten... Åh herregud va de sög till rejält i livmoderna..;-)

2 kommentarer:

  1. Amen va fan, låt barnen vara! Och sluta stressa föräldrar. Nemo pratade extremt bra väldigt tidigt medan Leon knappt sa ett ord förrän han var två och nu pratar han hur mycket som helst. Barn är olika och vid 10 månader är det för tidigt att se om nåt är "fel", såvida inte man som förälder misstänker eller känner att nåt är det, då kan man kolla en extra gång.

    SvaraRadera
  2. Visst är det väldigt olika mellan barnen... båda våra töser tog sina första stapplande steg utan stöd den 31 maj. Olika år såklart ;-) Skillnaden är att den stora var då 10½ månader och den lilla var 13 månader. Det du skriver om här låter helkonstigt!
    Kram o ha en härlig midsommar!!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!