söndag 23 november 2014

Halv åtta hos oss!!

 I veckan bestämde vi att vi skulle köra en "halv åtta hos oss"! En 3- rätters middag där vi skulle gå all in på matlagningen! Och det var Jonas tur att få parkera sig i köket! Japp allt som oftast är det jag som står i grytorna här hemma och ibland kan det vara ganska så skönt att bara få slå sig ner och äta när någon annan i hushållet lagat mat!
Han påbörjade sina kokkonster redan klockan 14 och han är som sagt inte så van vid att stå i köket, så jag fick guida honom en del, men guuuud så bra resultatet blev!
 Jag kunde i godan ro fixa och greja här hemma. Gick ut i skogen och plockade med mej några små grankvistar som får bli en försmak av advent! Tänk att några grankvistar kan bli så mysigt pynt!;-)
 På hockeyträningen igår pratade vi om mat i omklädningsrummet! Vi pratade om att vi skulle köra "halv åtta hos oss"! Lite skämtsamt sa Veronica: -När ska vi komma? Eran mat lät gott! Japp så säger man om man bjussar in sig själv och sagt och gjort, vi bestämde att de fick komma och äta hos oss! Sopontanbesök när det är som bäst!
Det är kul att duka lite finare än man brukar! Det uppskattas från både gästen och en själv! Att blanda både gammalt och nytt porslin, japp det är något som jag gillar! Som dessa tallrikar som är ett arvegods från Jonas farmor och farfar eller mormor och morfar! Så vackra!
Som sagt, jag hade knappt ett endaste finger med i maten, bara liiite! Jo då, det var gryyyymt svårt att hålla sig ifrån grytorna.. Ja jag är ju lite av en expert på att liksom lägga näsan i blöt när det kommer till matlagning och jag höftar ju allt som oftast kan inte riktigt hålla mej till recepten... Men Jonas han höll sig till punkt och pricka till alla recepten och herre min tid va gott det var!
Förrätten bestod av gubbröra, knäckebröd och rom! Men inte vanlig gubbröra, utan denna var gjord på varmrökt lax! SMASKENS!!!
Varmrätten hade stått och puttrat på spisen i över 5 timmar! En underbar smak som mötte våra gommar, Boeuf bourguigong och pressad potatis! Köttet smälte i våra munnar!
 Pricken över det berömda i:et blev en creme brulee med äppelkompott som var himlesk god! Alltså jag tror faktiskt inte att jag har ätit en sådan god creme brulee någon annan gång i mitt liv! Jäklar va Jonas överträffade sig själv! Han är ju grym i köket! Får nog släppa över den där matpinnen till honom och låta han ta kommandot över matlagningen härdanefter!;-)
 Vi satt och pratade mellan all god mat, drack goda viner, fnissade, var poliser, medlare mellan bråkande barn och njöt!
Alltså detta med att äta och dricka gott, det är nog något som kommer med åldern tror jag! Man uppskattar mat på ett helt annat sätt än vad man gjorde förr!
 Vi tjejer bönade och bad att vi skulle få se lite på så mycket bättre! Carola, våran stora idol när vi växte upp hade ju sin dag igår! Öh, det slutade med att grabbarna satt och kollade och ungarna for runt som små torra skinn... Så nä vi har inte sett programmet, men får nog ta och göra det ikväll!
 Fascinerande att se när man sprutar eld på efterätten! Coolt tyckte smågrabbarna!;-)
Douglas somnade först av alla barnen och sedan somnade en efter en och vid tolvtiden var det dags för oss att somna in!
Klockan 10:30 vaknade vi idag! Jösses att man kan vara så trött... Men sova bör man om man är trött och uppenbarligen så är vi familjen trött just nu!;-)

1 kommentar:

  1. Vi har kört halv åtta hos oss med fast då har barnen fått bestämma maten och hjälpa till, varsin gång gjorde de det och det tyckte de var kul. Men tror jag ska göra som du låta mannen få ha halv åtta... lät härligt!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!