lördag 8 november 2014

Att få en dos av julkänslor!!

Efter lunchen kröp det i våra kroppar, rastlösheten kom och tog oss med storm... Okej, den tog faktiskt mej mest. Det här med att bara vara hemma, mysa, slöa och bara vara. Nääää det är inte riktigt min melodi. Jag blir så lätt rastlös numera...
Så jag tog grabbarna, stoppade in dem i bilen och åkte till den lilla grannbyn Hok! Jag hade hört så mycket gott om butiken Jul-Ljus som finns i en gammal nerlagd fabrik i den lilla byn! Så utflyktsmålet för dagen fick bli Jul-Ljus!
Så fort vi steg in i butiken/cafét infann sig en underbar dos av härliga julkänslor! Julmusiken strömmade ur högtalarna och alla advents/julgrejer som fanns där tog oss med storm!
Barnen ville ha allt med sig hem, men jag stoppade dom lite. Okej, jag hade också velat haft med mej halva affären hem, men nä vi har julsaker på våran vind så att det räcker och blir över!
När vi gått omkring där (läs jag hade sagt till kidsen ungefär 3000 gånger att de inte skulle slänga med armarna, pilla på varje liten tomte och absolut INTE lyfta på de sköra glasen som stod där så fint...)ett tag och insupit de underbara grejerna som fanns där bestämde vi oss för att ta en fika! Ett café mitt i butiken, jag dör va mysigt! Detta är verkligen i min smak!
En kladdkaka med smak av lakrits och ett glas julmust, ja ni hör det kan ju inte bli bättre en helt vanlig grå och trist lördag i november!
Gofika i mängder och att ta fika själv, lyfta på glaslocken och känna doften av nybakat! Ja jag kan knappt sätta ord på det mer än UNDERBART!!!
På borden låg det gamla retrotidningar från 70-talet som man kunde bläddra igenom! Känslan att bläddra i dessa papperstidningar, känslan hur det var att leva då.. Inte så mycket knussel och måste som det är nu... Tempot var nog en gnutta lugnare då än nu?!
Visste du att den elektriska adventljussutaken började serietillverkas i just Hok? Ganska häftigt må jag säga!
Dessa ljussvampar fick mej genast att backa några årtionde och bli sentimental... Min gamelmormor och även min mormor och morfar hade såna här julgrejer som de hade i sina granar! De var inte i ljus, men de hade den där kvaliten på glaseten i sina julgransprydnader...
Jag fick hålla hårt i mina fingrar och plånbok. Ja för jag var såååå nära att köpa dem! Jag fullkomligt älskar dom! Såna som man kan ha framme jämt och få en härlig känsla i bröstet! Tomten kanske är snäll i år, vem vet? Jag har ju varit sååå snäll, så jag borde få många fina klappar! *hostar och harklar mej högt*
Det fanns inte bara julgrejer, nä det fanns massor av underbar inredning! Allt från ljus, lampor, krukor, smycken och mycket mer!
Jo då, jag fick (läs köpte) med mej en hel påse hem.... Det här med att hålla i pengarna, nä det är inte riktigt melodi.... ;-) Lovar att visa mina fina fynd senare... Ska bara hitta en plats till dem och piffa lite!;-)
Att få en dos av julkänslor i början av november! Galet härligt! När vi steg utanför dörren på Jule-ljus sa Douglas: -Men det har ju snöat!! Ja i hans drömmar, tyvär! Affären tog inte bara mina julkänslor med storm, nä utan även barnens!
Har ni vägarna förbi Hok så är det bara ett MÅSTE att besöka den underbara affär! Klicka HÄR för att komma till deras hemsida!
Detta var första gången jag var där, men absolut inte den sista! Jag älskar när det finns såna här mysiga guldkorn bara ett stenkast hemifrån!

6 kommentarer:

  1. Du måste besöka Levacafé&hemma också som ligger strax utanför Hok :)

    SvaraRadera
  2. Åhhhhh vilket ställe!! Adventsljusstaken på första bilden vill jag ha!

    SvaraRadera
  3. Nästa gång följer jag med;-) Puss mamsen

    SvaraRadera
  4. Ser jättemysigt ut! Jag älskar också julen o allt julpynt men ju äldre man blir desto jobbigare blir det att plocka fram allt. Det är inte heller riktigt samma känsla när barnen har blivit vuxna.

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig butik och jag bara älskar julen...... Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Jag får välbehagskänslor i heeeela kroppen så fort alla julgrejer kommer fram i affärerna. Åh, vad jag älskar det! :D <3 Längtar tills vi ska pynta här hemma. :)

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!