tisdag 19 januari 2010

Svammel....

Midsommarafton 2009!!

Igår tittade jag på familjen annorlunda. Fattar inte hur det orkar/hinner med alla sina barn. Jag känner att det kommer att bli tufft att hinna med snart 3 barn....

För att vara förälder är verkligen inte en lätt sak här i livet. Fatta att man har ansvar över dessa små liv och att det är vi som bestämmer över dem iallafall i minst 18 år. Att de känner lika som vi gjorde för våra föräldrar och att det känner den stora tryggheten!

Innan jag och Jonas skaffade barn så såg vi hur alla andra gjorde fel och sa till sina barn, som vi absolut inte tyckte om. Vi bestämde att vi aldrig skulle bli såna föräldrar. Men nu är vi ju likdana som de. För man ser vilka fel andra föräldrar gör hela tiden utan att man själv tror sig göra samma fel.

Vi lovad varann att vi aldrig skulle skrika eller bli irriterade på våra barn, eller ens diskutera vem som tur det är att byta blöja eller gå upp på morgonen.... Men vart tror ni att vi är? Jo i precis den sittsen som vi lovade varann att aldrig bli... Vi sitter i den båten nu.

Jag vet att jag är expert på att skrika och gnälla på mina barn och får genast dåligt samvete. Nu är ju situationen som den är här hemma, med tanke på att jag är gravid och att vi har 2 små barn i olika trottsåldrar. Då är det inte alltid så lätt att bara sitta ner och vara pedagogisk mot sitt barn. Då brister liksom jag och då bli det som det blir.

Det är alltid så lätt för andra som inte har barn eller som bara har ett barn hittills att tycka att vi är hårda mot våra barn. Men jag VET att när de är i samma situation som oss så kommer de att agera likadant om inte värre;-)!!

Men i vilket fall som helst så vet jag att både jag och Jonas är toppen föräldrar och att våra barn älskar oss för vad och hur vi är! Tror oxå att barn måste ha regler och få lite motgångar för att må bra!!

Har ni tänkt på när man är och handlar och man hör ett barn som är helt hysteriskt och gråter floder. Ligger på golvet och bara skriker. Ingen annan i affären en föräldern vet vad det är för fel. Alla tycker så synd om detta barn, även jag. Sedan framgår det varför detta barn är så ledsen. Jo för att den inte fick godis.... Tänk vad många gånger denna situation har hänt för mej och lika många gånger har jag fått dessa onda blickar från andra och tycker förmodligen att jag är en hemsk förälder. Medans man kan få en klapp på axeln av andra och med ord som: Jag vet hur det är, ge inte med dig om godiset!

Oj va jag svamlar idag. Men det är väl så när man inser att man snart är 3 barnsförälder... Då kommer det upp en massa tankar i huvudet;-)

Fatta att jag som 20 åring fick höra av en dum gynekolog att jag aldrig skulle kunna få barn pga av mina blåsor på äggstockarna. Tje, fick han gubbjäveln för snart har jag 3 underbara älskade barn!!!
Nyårsafton 2009/2010!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för din kommentar!