tisdag 10 november 2015

Räkgryta i kokosmjölk!

Mat, mat mat... Inspiration på mat är sannerligen inte alltid så lätt.... Ibland liksom kör man fast och lagar samma eller likanden mat varje vecka och jag söker ständigt efter inspiration på nätet för att prova lite ny och roligare mat! Ja för det blir oftast korv eller olika köttfärsrätter som serveras på faten här hemma... TRÅKIGT!!!
Ibland älskar jag när det går fort, men ibland kan ju ett långkok vara precis lika lätt och lagat som en snabbrätt. Bara det att man får planera lite mer. Bara för att de ska stå på spisen i ett par timmar...
Iallafall i fredags kväll lagade jag räkgryta i koksomjölk!
Det gick på ett kick och var verkligen supersmarrigt! Älskar mat som har lite sting i sig och som gärna har ett par klyftor vitlök i sig!
Detta recept hittade jag inne på Johanna Toftbys blogg! Och jag kan ju liksom aldrig hålla mej till recepten, så jag tog lite mer kryddor här och där för att få ännu lite mer hetta i det!
NEJ, Jag är sannerligen ingen matfotograf, det erkänner jag! Men det var verkligen supergott och på 10 minuter var maten färdig och stod på bordet!
 
Räkor i Thaicurrysås 
4 portioner
 
1kg räkor stora med skal
2 paprikor
100 gram sockerärtor
2 vitlöksklyftor, tror jag tog 4;-)
1 msk röd currypasta, tog jag nog 2 matskedar!
1 msk kycklingfond, skvätte även i mer av det för att få ännu lite mer smak!
2 dl kokosmjölk (Man kan också tillsätta 1 dl crème fraîche om man vill) Körde på hälften/hälften! Älskar ju sås, så jag tog nog 2 dl av varje sort!
1 tsk Sambal oelek, ja och detta tog jag nog minst 2 teskedar av!
Lime
 
Gör så här: 
Skala räkorna, strimla paprikorna, jag använde röd och gul. Fräs grönsakerna i olja, tillsätt currypastan, fond, kokosmjölk. Låt koka ihop en stund. Vänd sedan ner räkorna hastigt. Garnera med persilja, pressa lite lime över. Det blir himmelskt.
Servera med ris, eller ät den utan beroende på hurmatig och mätt du vill bli!;-)
 
LYCKA TILL!!

2 kommentarer:

  1. Mmmmmmm verkar supergott! Men orka skala så mycket räkor?? ��

    SvaraRadera
  2. Testade detta recept nu i kväll. Sååå himla gott Detta kommer vi definitivt göra fler ggr.
    Vi hade nudlar till vår gryta och det funkade fint det också...

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!