onsdag 26 september 2012

Cillas saffranskaka!

Jag är alltid vrålhungrig när jag kommer från jobbet vid 16.30 tiden, trots att jag både ätit "mellis" på förmiddagen, lunch och en liten lätt mellis på eftermiddagen på jobbet...
Min mage och hjärna bara skriker efter något att tugga på och så klart är det då lätt att falla dit på skåpätning, vilket jag försöker att låta bli. Men det är lätt hänt att om man inte har något "nyttigare" så liksom tar man det man har bara för att få upp blodsockret...
Oftast äter vi inte förrens vid 18:30. 19:00 tiden här hemma och ja så klart så måste man ju ha något i sig innan det! ;-)
Jag brukar variera lite för att dämpa mitt sug genom att alltid ha hemma tex GI knäcke eller fröknäcke. Men så brukar jag ha denna gooooda "cillas saffranskaka" i kylskåpet (håller flera dagar i kylskåp!) (Snodd från Cillas blogg, klicka HÄR för att komma dit!) och bara att plocka fram och det dövar både hungern och suget och är super god! Nyttig är den oxå;-)! Ibland brukar jag lyxa till det med en gnutta grädde till!;-) Den smakar mycket saffran och har en touch av ostkaka i sig!
Cillas saffranskaka
1 pkt saffran
2-3 msk sötningsmedel

2 ägg
2 äggvitor
500 keso
1 dl proteinpulver med vaniljsmak (det skippade jag, hade inget hemma)
1 msk fiberhusk
½ msk pofiber
1 tsk vaniljpulver (Obs... INTE vaniljsocker;-))
½ dl mandel
2 msk kokosmjölk
smör till formen

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka mandeln. Stöt sötningsmedel och saffran i en mortel. Häll över saffran och sötningsmedel i en skål. Tillsätt äggen och vispa lätt. Blanda ner keso, mandel, proteinpulver, fiberhusk, pofiber, vaniljpulver och kokosmjölk. Blanda samman allt noggrant. Smörj en ugnsfast form eller 6 st portionsformar med smör. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 20-30 minuter tills kakan har stannat och fått fin färg.

2 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR saffran!!
    Men 500 gr keso?? Hur mycket som helst ju! :-D

    Kram M

    SvaraRadera
  2. här har jag skrivet med om träning med pt: http://www.monstermalla.se/2012/09/cindy-marielle-gloria-och-emelie-vet-ni.html

    jag känner att det fan nog är det bästa jag gjort sen jag började träna, att anlita en pt! det kommer bli skitbra :D

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!