lördag 31 december 2011

Att bilda sin egen uppfattning....

När jag flyttade hit till Skillingaryd för över 12 år sedan bestämde jag mej från början för att inte lyssna på vad folk sa om vissa människor. Jag var bara 19 år, men hade bestämt mej för att bilda min egen uppfattning om folk och inte lyssna på andra om hur den personen är och den personen var...
Det funkade! Men ju längre jag har bott här, ju mer "slarvaktig" har jag oxå blivit med det där tänkandet... Jag lyssnar nu på vad folk säger och bildar min uppfattning om "vissa" innan jag ens har träffat dom och utgår från deras synvinkel på denna personen, vilket är sååå fel...
Men nu är det slut på dom dumheterna! Från och med nu ska jag göra som när jag var ung och klok, alltså bilda min egen uppfattning om folk!
Jag har inatt jobbat med en kille som jag har hör väldigt mycket om, jo han är si och han är så... Men inte alls!! Han var supertrevlig och vi har pratat och skrattat hela natten lång! Han berättade sin livshistoria och jag satt där med gråten i halsen... Fy fasen va vi har det bra i Sverige och vilken bra barndom jag har haft! De insåg jag inatt när han berättade för mej om sitt liv på gatan och fattigdom...
Så kan vi inte alla lova oss själva att inte lyssna så mycket på vad andra säger? Låt oss bilda vår egen uppfattning om folk! Gillar du inte den personen, så kanske jag gör! Alla är vi olika och alla är vi unika, tänk på det!

8 kommentarer:

  1. Det är nog något alla skulle behöva bli bättre på ibland även jag. Det är så lätt att få höra något och vips har man en uppfattning. Fast ibland när jag möter en ny människa får jag ganska omgående en vibb t.ex. "Den här människan skulle jag lära känna" eller "Den här människan vill jag inte lära känna". Det är väl så ibland att man inte kan tycka om alla...

    SvaraRadera
  2. Visst är det så. Och att få förmånen att höra en människas historia kan ju förklara en hel del om hur och varför dom är som dom är. Det är nåt jag lär mej varje dag. Oftast finns det en förklaring och då kan man ha lite större förståelse även om man tycker nån är märklig. Man kanske fortfarande inte "gillar" den personen, men man kan förstå en hel del.

    SvaraRadera
  3. så sant - bara osäkra människor behöver snacka skit om andra, och bara för att någon tycker si eller så är det inte alls så säkert att andra tycer det samma !!
    Jag hoppas du får en riktigt bra dag och ett gott nytt 2012 !!
    Många kramar !!

    SvaraRadera
  4. Vilket bra inlägg. Visst är alla människor olika, och vi passar olika bra för varann. Det kan bli så fel om man bara lyssnar på andras åsikter utan att ta reda på egna.
    Kram och Gott nytt 2012

    SvaraRadera
  5. Låter som en alldeles utomordentligt idé, Karro! :-)

    Gott nytt år till er! Hoppas ni får ett kanonfint 2012 du och grabbarna. Kram!

    SvaraRadera
  6. Framför allt kan vi börja med att hålla våra negativa tankar om diverse personer för oss själv! Gott nytt år! Kram

    SvaraRadera
  7. Gott Nytt År Karolina. Hoppas på fortsatt härlig läsning under 2012.

    SvaraRadera
  8. Gott Nytt År Karolina. Hoppas på fortsatt härlig läsning under 2012.

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!