lördag 11 oktober 2014

Julmat och kräftor!

Igår hade vi dejt med våra underbara vänner! 8 vuxna och 9 barn! Vi bestämde i somras när gänget var nere hos oss i stugan på räkfrossa att vi skulle ha en kräftskiva! Men att lyckas få ihop detta med tid och datum, ja det är ju inte alltid det lättaste när alla har fullspäckade agendor på vardera håll..
Men igår fick vi äntligen till en skiva, något sen kräftskiva. Men vad gör väl det!;-)
Hösten knackar ju på dörren och vad passar då inte bättre att ha till kräforna än lite julmat! Köttbullar, prinskor och jansson blev basen innan vi frossade i oss av alla underbart goda kräftor!!
Att få ihop det här med att alla ska försöka att sitta ner och äta tillsammans och samtidigt. Nja det är inte alltid det lättaste. Barn är så snabba på det här med att äta och innan vi ens hade hunnit tänka mat så hade det ätit klart och var på väg från bordet;-)
Jouline och Henke bor ute på landet, nja inte landet så. Det är bara 2,5 km från oss. Men det ligger i allafall  i skogen och är så mysigt! Vi satt i deras uterum hela kvällen och åt och drack!
Kräftor någon? Jag älskar kräftor och satte nog i mej ett kilo själv! Min käre make därimot, han åt inte en endaste en... Nä han är inte full, han är helt enkelt bara fredagstrött;-)
Jag äter ALLT på kräftan, ja ni vet huvud och kropp och suger och sliter på kräftan! Sååå gott....
Enda tills jag fick en kräfta med vita "maskar" i sig... Då höll jag bokstavligt talat på att spy upp mitt kilo kräftor som jag hade glufsat i mej...
Allvarligt, vita "maskar" i kräftorna är big NO NO...
Henke granskade dem, tyckte sig se att både se huvud och ben på dem... Jag satt och svalde kräforna som var uppe i halsen och vände och åt inte en endaste en efter "maskfyndet."...
Jag googlade på detta med "maskar" i kräftor idag. Det visade sig att det visst inte var så farligt ändå.. Tydligen är det könsmogna hanar som bildar dessa i oktober när de är brunstiga... Hmm om dessa kräftor var så färska eller ej, ja det kan man ju undra. För dom var tydligen packade i juni månad...
Jag kommer nog inte äta kräftor på ett bra tag nu, fick lite avsmak faktiskt, trots att det inte var något farligt...
Älskade ungar! De roar sig så bra ihop! De fick fatt på utklädningslådan och den ena var snyggare än den andra!;-)
Jag älskar att klä ut mej och likaså barnen! Hmm jag får nog ta tag i detta med maskeradkalas/fest framöver, de vore ju sååå kul!
 Det är inte bara barnen som gillar att klä ut sig! Jonas diggade denna frillan! Kanske ska han spara ut sitt hår och skapa en såna här snygg 80-tals frilla? *haha*
Som sagt, sååå mysigt att sitta och äta, dricka, prata och lyssna på musik i flera timmar! Jag tackar min lyckliga stjärna att vi är berikad med såna här underbara vänner i vårat liv!!!
Vi åt efterätt också! Världens godaste glassbakelse! Så enkel att göra och det bästa, man kan förbereda den flera dagar i förväg och sedan bara plocka fram! Ni måste testa! HÄR hittar ni receptet!
Kvällen kom snabb och det var dags för oss att tacka för en underbar kväll och åka hem och lägga oss! Fredagskvällar är man inte så kaxig, då kommer John Blund väldigt tidigt och strör sand i ögonen varken man vill eller inte;-) Och humöret åker i botten om man inte får som man vill och tårna och sura miner är ett faktum....
Efter 8 timmars sömn var det dags att kliva upp! Alfred skulle ha sin första hockeyträning för iår! Sin första med hela utrusningen på! Det är stort det i en 6-årings liv! Sååå duktiga dom var, kämpade i över en timme på isen så svetten lackade! Jag hade aldrig klarat det, tänk så ont i fötterna man får av skridskor...;-)
När vi stod där i ishallen och frös trots massor av kläder på, slog mej tanke: Tänk att här kommer jag förmodligen att stå och frysa i minst 10 år till var och varannan helg och dag... Hej hockeymorsa liksom.. Ja ja, det blir nog bra;-) Hockeysvett kan ju också vara charmigt.... *fniss*

1 kommentar:

  1. Åh så gott med kräftor, men jag har läst att det inte är maskar utan sädesledare på hanen som blir så stora på senhösten, vet inte precis om det är mer smakligt men ändå så slipper du nu må illa över "maskarna". Kramar

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!