torsdag 16 oktober 2014

"Anfall" nummer 3?

Igår kväll efter redskapsgympan kom det en trött och sliten kille hem... Han var blek, hade huvudvärk och ville bara gå och lägga sig....
Han petade i sig lite mat och pep in i sängen direkt därefter. Innan klockan 19 sov han i våran säng. Men efter bara 15 minuter vaknar han i panik och hade bokstavligt talat spytt ner hela vår säng plus golv...
Han klagade på huvudvärk och ville bara fortsätta sova.
Magsjuka in da house var vår första tanke!!! Men nä, inte en endaste spya till och jag är helt säker på att han hade ett "anfall" av migrän igen(!!)...
"Anfall" nummer 3 sedan han började skolan i augusti och idag har jag ringt till Lejonungen i Jönköping där vi går ibland (Privat klinik, men som går via landstinget!) Superduktiga! Väntar på att bli uppringd nu!
Det känns inte riktigt "normalt" för en 6-åring att ha migrän så ofta?
Idag på morgonen vaknade han pigg och kry, lite tröttare än vanligt. Men vem blir inte trött av att spy liksom? Ville ha frukost som vanligt och mellisen intogs i våran säng nyss!
Så vi tog det säkra före det osäkra och har en "hemmadag" och lillebror får vara hemma med oss!
Grabbarna ligger inne i sängen och kollar på TV och jag jobbar lite!
Helt OK att sitta hemma och jobba lite när man vabbar! Tända ljus, kaffe, myskläder och lite radio i bakgrunden!;-)
Ni som har migrän eller har någon anhörig i er närvaro. Hur ofta har man såna här migränanfall? Frågade lite vad han hade ätit på skolan igår? Fisk! De andra gångerna anfallen har kommit har han ätit typ köttbullar eller biff i skolan....
Undra vad den "utlösande" faktorn är till att han får såna här migränanfall?

4 kommentarer:

  1. Känner att jag måste kommentera lite om det här med migrän. Min far och min syster har problem med det och det kan komma när som på dem. Men nu är de ju vuxna så de kan ju hantera det bättre. Att som som 6 åring har det måste ju vara otroligt jobbigt. Vet man överhuvudtaget vad som är den stora orsaken till migränanfall? När mina pappa får det så ha rhan oftast sprungit och ansträngt sig ovanligt mycket..

    Jag hoppas ni kan hitta en lösning på det.

    SvaraRadera
  2. Hua för migrän, jag hade väldigt mycket migrän som liten, likaså min bror som var yngre än mig. Idag går det i perioder, ibland har jag det väldigt ofta och ibland går någon månad.. Men minns hur mycket det förstörde när jag var yngre, roliga saker som man fick avstå när migränen kom. Ofta om det var något jag längtat till (spänt sig omedvetet) och när dagen väl kommer slappnar man av och migränen kommer direkt. Hoppas ni får bra hjälp, jag hade en nässpray men tyckte den var så obehaglig att ta så jag väntade oftast ut anfallet.

    SvaraRadera
  3. Jag har haft migrän sedan jag var 12 år. Mitt kommer och går i perioder. Under vissa perioder kan jag ha det ett par gånger i veckan och däremellan "vanlig huvudvärk" och sen kan det gå ett halvår utan någon känning alls. Hoppas att han slipper fler anfall nu. Kram

    SvaraRadera
  4. Har migrän själv...men har tyvärr skickat de generna vidare till vår nu 8åriga dotter. Hon fick första anfallet på lucia när hon var 4. Ibland kommer anfallen tätt och ibland mer sällan. Oftast kan vi se samband med att det är något som oroar eller spänner henne. Är Alfred en liten tänkare så är det nog en stor förklaring. Vår dotter kan falla ihop i ett anfall...men ju äldre hon blivit desto tidigare ser både vi och hon att ett anfall är på g och hon sover ofta bort det. Vi har varit i kontakt med neurologen och deras ordination var mer än dubbel dos alvedon. Det har funkat hittills, för då har hon somnat.
    Det är klokt att ta en hemmadag efter migränanfall...man mår ungefär som vid en redig bakfylla skulle jag säga.

    Hoppas att han slipper för många anfall!!

    Kram från Elin, en läsare

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!