torsdag 21 juli 2011

Varför gråter inte Emma?

Har precis sträcktläst Varför gråter inte Emma och den fick mitt hjärta att vridas om ordentligt. Jag grät mej mer eller mindre igenom hela boken och jag har nu fått en helt annan syn på hur Emma tänkt/tänker. Vilken otrolig kvinna Emma är!
En rysning genom hela min kropp har gått när jag för varje sida jag har vänt i boken och läst om vilken fruktansvärd resa Emma har åkt.
På något sett behöver man (läs jag) läsa sånt här för att själv landa lite och bara njuta av sina små skatter! Inte alltid bara köra på och tänka på att det tar vi imorgon...
Här kommer några citat från boken som gjorde väldigt ont i mej att läsa.....
``När hon väl stod där framme lade hon försiktigt sin hand på kistan. Länge stod hon kvar.   Bara några decimeter under handen låg hennes två änglar. När hon tänkte på det värkte det i magen. Det kändes som om hjärtat hoppade över några slag. Men inga tårar....``
``Man hade hittat en nappflaska på golvet. Det var Sagas flaska. Saga fick inte äta mycket, men den där lilla skvätten med välling i flaskan kunde hon gå och snutta på länge. Och den var hennes trygghet när någonting var läskigt. Små varma strålar letade sig igenom Emma när hon tänkte på det. Hon hade inte kunnat ge saga tryggheten i hennes sista stund i livet. Vilken tur att hon iallafall hade sin nappflaska till hands.``
``Ett år utan dej min prins. Att varje morgon när man vaknar, slås av tanken, att jag inte idag heller kan ta dig i mina armar, är outhärdligt. Jag saknar dej Max.``

10 kommentarer:

  1. Har flera gånger tänkt på att köpa denna boken, men ångrat mig då jag tycker hela historien är så hemsk.
    Får se om jag köper den nästa gång.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har inte läst boken och inte heller tittade jag mycket på nyheterna när detta fruktansvärda inträffade, men jag sitter ändå här med tårarna rullandes nerför kinderna. Kommer förmodligen inte läsa boken någongång då jag mår dåligt så länge av sådana böcker, men gud vad man känner att man borde bli bättre på att ta tillvara på tiden med de små när man stöter på människor som råkat ut för hemskheter på detta sätt.

    SvaraRadera
  3. ja, herregud vad hemsk hela den händelsen är. Vilken chock.... Jag minns hur man följde nyheterna och led med mamman.... Förstår att boken var otroligt jobbigt... Att den är sann gör den mycket, mycket värre...


    Blir man inte stressad som mamma av sådana böcker? När det blir så uppenbart hur sköra de små liven är...?

    SvaraRadera
  4. Skulle vilja läsa den boken, kanske nu på semestern?

    Såg hos Linnea att du hade gjort nyttiga glassar, vad är det för glassar? Nyfiken på receptet!! :)

    /Anna

    SvaraRadera
  5. Måste också läsa den boken!

    Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Jag streckläste också den boken, med tårarna ständigt rinnandes ner för kinderna. Jag var till och med tvungen att lägga ifrån mig boken några gånger...
    Kram Elin

    SvaraRadera
  7. Beställde den idag!
    Får se om tårarna håller sig borta!

    SvaraRadera
  8. Med tanke på inlägget verkar det som du skulle gilla boken "Skadad" skriven av Cathy Glass.

    Den är nog den bästa boken jag läst (Och enda i den changern med)för utom Hannibal.

    [url=http://www.bokia.se/skadad-den-sanna-berattelsen-om-ett-bortglomt-barn-4280729[/url]

    Verkar som om mina BB-kodskunskaper tryter.. kopiera länken i stället och lägg den i adressfältet.

    Ha det bäst
    Mikael Karlsson

    SvaraRadera
  9. :( gråter bara jag läser det du har skrivit.. jag är för klen för en sån bok n när jag har fått barn.. :(

    <3

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!