söndag 12 januari 2014

Smaskiga kolapäron!

Hela familjen försöker hålla oss ifrån det här med godis, även så på helgerna! Douglas har kommit med förslaget själv att ha "godisförbud" en månad och sedan mutar vi honom med en summa pengar! Eller nja mutar och mutar, han hade en önskan att vi skulle ge honom pengar om han klarar att hålla sig ifrån godis och snacks! Bra för både honom själv, för hans kroppen och hans ekonomin!;-) Småbrorsorna ville ju så klart oxå ha godisförbud, men nja jag vet inte om de kommer att klara det så bra och jag kommer inte hindra dem från att äta lite gottis då och då om de så vill! Fel eller rätt, ja vad vet jag?
I fredags kom inget fredagsmys fram, inte ens popcorn. Det är rekord här hemma ska ni veta... Vi fullkommligt älskar fredagsmys här. Men min bägare var spräckfull efter en jobbig vecka och när det var dax att intaga tacosen på kvällen så bokstavligt talat sprutad den berömda bägaren ur från alla håll och kanter och fredagsmyset blev ett ren katastrof som slutade i tårar från mej. Så då satte jag ner foten, att här blir inget fredagsmys!
Igår frågade de inte ens efter godis, men jag gjorde en supersmarrig efterätt istället! På helgerna måste man få njuta av lite gott ibland tycker jag personligen.  Men inte alltid och inte för mycket... Det dära lagoma som är så svårt att avgöra vad som är lagom... *svamlar*
Jag gjorde smaskiga kolapäron som jag hittade receptet på inne hos matplatsen! Dom smakade himelska, så jag vill ju så klart dela med mej av receptet till er! Dessutom var de supersmidiga att göra, vilket jag gillar!
Smaskiga kolapäron:
4 portioner
4 fasta päron
1/2 vaniljstång
2 msk smör
1 dl socker
1 dl grädde

Skala päronen och dela dem i klyftor. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna. Smält smöret i en panna och lägg i päron, vaniljstången och fröna. Strö över sockret. Låt päronen få en fin färg och sänk sedan värmen. Sjud under lock tills päronen nästan är mjuka (tar ca 5-25 minuter beroende på sort.) Häll på grädde vid sidan av päronen och låt koka ytterligare 5-10 minuter utan lock.
Servera päronen ljumna till vaniljglass, sååååå gott!
För tillfället ser ett av våra "skafferi" ut så här... Ett helt skåp fyllt med godis, snacks och annat skit... Jo jag är en samlare även på sånt...;-) Och ordningen är ju heller inget vidare bra de vet jag...
Så klart suger det till  i alla familjens magar när vi öppnar skåpet. Men jag har stenhård koll och INGEN rör godiset förrens jag säger att det är ok;-)
Varför vi har så mycket godis hemma? Ja fråga det? Jo för jag köpte massor till både jul och nyår, men de åts inte upp och eftersom att större delar av familjen nu har godisförbud så får de väl ligga där några veckor till;-)
Och JA jag kan utan vidare ha allt detta godiset hemma utan att röra det! Inga som helst problem, trots att jag så klart skulle vilja sätta i mej hela skåpets innehåll helt själv utan att blinka, så har jag ändå de där jävlar anammat i mej. Så no touch;-)

3 kommentarer:

  1. Hahaha Jag är inte ensam! Vem hade kunnat tro att det fanns någon mer i detta land som hade ett gottis-skåp precis som mig! :D Skillanden här är dock att vårat skåp alltid ser ut så. Haha nä men det skall städas ut snart, så trött på all den skiten.

    SvaraRadera
  2. men åhhh va gott ! Jag skulle lätt kunna klämma i mig ett par sånna päron nu,
    men istället tuggar jag surt på en banan. 1 dagen av 5 utan socker och jag längtar redan till nästa fredag... ;)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det skåpet skulle inte funka hemma hos mig...

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!