torsdag 17 november 2016

Överviktig!?!

Inte överviktig, inte underviktig, du är LIVSVIKTIG!!
Det här är Alfred, han är 8 år och väger 35.8 kg och är 132 cm lång. Enligt skolsköterska och dess BMI de går enligt är den här killen överviktig... Tycker ni att han ser överviktig ut? Seriöst? Nä, det tycker inte jag heller... Jag vet att vi är lite kraftiga i vår familj, att vi har 2 andra barn som är det i vår familj. Jag vet att jag alltid har varit det och jag kommer förmodligen alltid att vara det....
Han är inte överviktig och heller inte underviktig, nä för han är fan livsviktig! Men sitter hela hälsan i vikten i den där BMI kurvan? Gör den verkligen det? Nä, de tror inte jag! Faktiskt kan en mullig person ha sååååå mycket bättre värden än en jättesmal människa. Men då är de minsann ingen ingen som yppar sig...
Jag blir faktiskt lite trött på det här och går lite i taket pga av detta! Alltså jag menar inte att skolsköterskan inte har fel, för det kanske inte hon har. Jag menar bara att det är uppåt väggarna fel med detta med BMI.. Så J.Ä.V.L.A fel....
JÄTTEBRA att de tar tag i detta med övervikt, för det är ju något som fullkomligt exploderat.
Men när de enda de kollar på är tabeller innan de yppar sig, då blir jag förbannad...
Skolsköterskan ringde mej angående detta. Hon skickade hem ett brev till oss och om vi hade frågor om mat och motion så fick vi höra av oss... Jag hörde inte va mej för jag anser att vi har bra koll på allt detta och att han är ett mycket rörligt barn...
Barnen äter en gång här hemma på veckorna och det är kvällsmaten. Vår kvällsmat består oftast av RIKTIG mat, alltså husmanskost. Potatis, kött, sås, pasta, fisk och ja allt sånt där!
Ok, det kan slinka ner lite läsk här på helgerna och jag blir helgalen när ungarna går här hemma och småäter. Det är de värsta jag vet och en fruktansvärt ful ovana! Ska man äta så gör man det var 3:e timme, punkt och slut! Passar inte maten här hemma, ja då får du gå hungrig för det serveas inget annat!
Jag är ganska hård där.
Vi har väl kanske inte lås och bomb där vi förvarar kakor och godis, kanske vi borde göra det har jag märk...
Men grejen är den att är det någon i familjen av barnen som älskar grönsaker och som äter minimalt med godis, så är det just Alfred...
Jag har inget svar på varför han har gått upp så mycket som han har gjort de sista?
Skolsköterskan ringde mej och vi pratade igenom detta. Jag sa precis som jag skriver här, att jag inte vet varför han har gått upp? Att han är ett livligt barn som gärna springer 10 varv när andra spinger 5...
Jo jag har sett det på rasterna sa hon...
Kanske är det bara att avakta, att inte bli så upprörd som jag blir. Men det är klart att jag tar detta som kritik, att jag tar han "övervikt" på stort allvar.
Att mitt barn är överviktig och att det beror på oss... Men skolans mat då? Är det ens någon som har ifrågsatt det? Nä precis, hur bra kan cook and chill maten vara då som de äter varje dag i skolan? Precis! Vad innehåller egentligen den?
Jag tänker på vem som egentligen är normaviktigt? VEM? Inte min 8 åring i alla fall enligt BMI tabellen, han är överviktig och när han vägde mycket mindre, ja då var det extra koll för att han vägde så lite och undrade om han åt något alls... Vem fan är normal???
Jag blir i ärlighetens namn så jävla förbannad på vågen... Den där jävla vågen kan dom slänga åt helvete och fokusera istället på hur barnen mår. Gör en sammanställning om va de äter, hur de rör sig, vad de gillar att göra osv... Vem har sagt att de där siffrorna på vågen stämmer och är så bra? VEM?
Jag har inte vägt mej på säker ett halvår. Jag skiter i det. Känner att jag har annat att fokusera på än den där vågen som visar 3 eller 5 plus, eller 7 minus.. Jag känner om kläderna blir mindre eller större. Jo nu vet ju jag att jag har gått upp en massa och just i mitt fall vet jag inte vad det beror på.. Kanske någon störning i min kropp.. Men nu var det inte mej som vi skulle fokusera på, nej utan min son på 8 år....
Nu när jag läser igenom alla mina ord så ser jag att det kanske är lite spretigt.. Men de va skönt att få ur sig lite, ibland behöver man få vräka ur sig vad man tycker och tänker... ;) Kom ihåg en sak! Du är inte överviktig, du är inte underviktig: Du är livsviktig!❤️

9 kommentarer:

  1. Jag förstår din irritation. För något år sedan när dottern varit hos skolsköterskan kom hon hem med den där lappen där det stod att hon följde längdkurvan bra men hade ökat en del i vikt. Eh? Ringde upp och frågade vad hon menade att vi skulle göra? Dottern är inte heller den som äter massa godis eller kakor eller så, men å andra sidan är hon ganska dålig på frukt och grönt. Och hon gillar inte jättemycket fysiska aktiviteter. Då tyckte skolsköterskan att hon skulle minska en halv potatis här och där och några riskorn här och där. Men hallå! Hon äter ju typ en potatis till lunch! Ska hon ta en halv då, hon som ogillar maten i skolan och inte kommer hem en enda dag och säger att maten varit god? Och minska några riskorn, men hello...

    Vi gjorde faktiskt inget speciellt åt hennes kost, och nu när hon var hos skolsköterskan igen såg allt plötsligt "bättre" ut igen.

    Tycker att man kan vara lite observant om man själv är lite överviktig och inte överföra sina eventuella sämre vanor på sina barn. Själv förstår jag förstås att pga att jag själv är ganska dålig på grönsaker så är det inte så konstigt att dottern inte heller är något grönsaksfreak.

    Heja dig som skippar vågen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh...
      Alltså ändå, varför denna hets kring vikten i så låg ålder? absolut det är jättebra att de fångar upp. Men att kalla att de är övervikt när det inte är det, är bar aså jäkla pinsamt och IRRITERAT Inte konstigt att det finns anorexia och att detta kroppshets åker ännu längre ner i åldrarna...

      Stor kram K

      Radera
  2. Hej
    Förstår precis vad du menar , vi hade också en skolsköterska när min Felix gick i åk 3 och hon försökte tala om för mig att det är bra om du tänker på att han är ganska grov !!!!!
    Jag frågade henne rakt ut menar du han är tjock ??
    hon skruvade på¨sig lite och sa tyst han växer ju !!!!!
    Jag frågade igen , då blev svaret han kanske tränar mycket !!!!
    Sedan vid kontroll i åk 4 frågade jag " nya " sköterskan hur eller vad tycker du . Hon svarade han hade ju jättebra kurva och haft hela tiden sedan förskolaklassen

    Kram till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh... Ja detta är ju så konstigt:-( Men jag säger bara en sak: Skrota BMI och säng vågen åt helevte och titta istället på barnet om det mår bra!

      Stor kram K

      Radera
  3. Hej!
    Jag fick hem ett liknande brev igår på posten. Han är 8 år, vägde 36 kg och är 136,5 cm.
    Brevet stod det.
    Hej!
    Har träffat M idag och har haft hälsosamtal. Skickar med tillväxtkurvorna hem, det har skett en viss uppgång i BMI som ni kan se. Vi har pratat kost, motion osv.
    Det stod inget obs, men MEDEL var utskrivet och medel var inringat och sedan denna och förra gångens resultat var inringat.
    Alltså jag blir så förbannad!!!!
    Far åt helvete med BMI. Jag frågade vad de hade pratat om. Jag vill veta så inte det tutas i något i en stackars åttaåring :(
    Jag vet inte vad jag ska göra, men detta är inte ok! Det stod till och med hur långa jag och min man var på denna lapp. ÖH! Är så upprörd så jag ser rött!
    Vad kan vi göra för att förändra detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad fan kan vi göra? Är också sååå upprörd över detta och tycker att BMI kan slängas åt helvete... Vad håller dem på med? Gaaaaa:-(

      Kram K

      Radera
    2. Jag har fortfarande inte kommit på vad jag ska göra med detta. Risken är att jag blir väldigt upprörd om jag pratar med skolsköterskan :/ men det kanske är det som behövs! Jag mår på riktigt illa över detta. Vad är det för signaler de sänder? =( Kram

      Radera
  4. Usch låt barn vara barn!!
    Suck blir så arg. Alfred är bara livsviktig inget annat!

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!