tisdag 19 juli 2016

En dag bland flyplan, slussar och godis!

 Igår morse väckte vi barnen och sa att vi skulle åka på en liten dagsutflykt! Alltid lika spännande för dem så fort man säger överraskningsresa!;-)
Och JA, då går de att få upp dem ur sängen mycket snabbare också;-)
Vi intog frukosten på vårt fik här i byn innan vi styrde bilen mot Linköping!
 Vi har pratat länge om att åka på flygvapenmuset, men det har liksom inte blivit av. Förens igår!;-)
Jag som inte är särskilt intresserad av flyg och historia. Till och med jag tyckte det var intressant!
 Kan verkligen rekommendera det! Det fanns liksom att göra för alla åldrar och gratis inträde, såå ALLA kan gå! Perfekt!
Man fick testa på allt möjligt och de gjorde verkligen våra grabbar! Såå kul!
 Alla var nöjda och glada! Ja förutom Fabian som fick ett spel och den sista timmen fick jag och Jonas turas om att sitta ute med honom.. Fasen den där trotsen som jag trodde var över verkar komma igen *suck* Men man får vara hård mot de hårda, så är det och jag hoppas att han kommer lära sig en läxa!
 Det fanns små rum som var uppbyggda på 50, 60, 70 och 80-talet! Så kul att se hur mycket det har förändrats i hemmen under dessa årtionden!
 Televinken och Anita! Åh jag dog nästan en smula när jag såg skivorna! Barndomsminnen bara skrek inom mej! Sååå härligt! Jag satt alltid och lyssnade på dessa när jag var hos min mormor och morfar och jag vet att morfar än idag har kvar dessa skivor hemma hos sig!!
 Alltså 80-talet, jag dog av skratt och så dessa puffgardiner! Vilka minnen alltså!;-)
 Att stå i full storm! Skönt tyckte grabbarna;-)
 Efter si så där 4 timmar satte vi oss i bilen igen! Sååå vackert det är i Linköping! Vi bestämde oss för att besöka den staden nästa år igen och boka in ett par övernattningar!
 Vi intog lunch på en liten pizzeria nära Cloetta i gassande sol!
 Kan lova att grabbarna var i himmelriket när vi besökte Cloetta! Wow säger jag bara! Nästan så att jag också var på väg att köpa mej ett gäng godis, men nä jag väntar lite till;-)
 Sen åkte vi vidare till Bergs slussar! Alltså sååå vackert! Nästan så man blev lite sugen på att börja segla... Men jag vet i ärlighetens namn om Tajkonfamiljen skulle fixa att åka en vecka på en båt, tänk så osams vi skulle bli;-) *fniss* Men kanske en dag, man ska aldrig säga aldrig!
 Häftig att se när alla stora båtar åkte igenom slussarna, när vattnet åkte upp och ner! Häftigt!
 Vi strosade omkring där i flera timmar och njöt av den fina miljön!
 Hittade vårt drömhus! Japp, drömma bör man! En dag kanske vi kan bygga ett sånt här fint hus!!
 När man är ute så här blir det mycket fika och många pausar! Japp, precis som det ska vara på en semester! Lööövlie!
 Framåt 18 brummade vi hemåt igen, glada och nöjda!
Och godis ja.. De har dom nu så att de klarar och räcker hur länge som helst! Billigt var det! Skitbilligt så ja, det kommer bli fler utflykter dit;-)
Det är kul med såna här små dagsutflykter! Turista lite på ganska nära håll! Det krävs inte jättemycket och man tar liksom dagen som den kommer!!

2 kommentarer:

  1. Jag brukar inte kommentera men nu var jag tvungen när ni besökte Ljungsbro där jag bor :) Visst är Linköping en fin stad :) Ha en fortsatt skön semester :)

    SvaraRadera
  2. Tuuusen tack för din kommentar!
    Ja sååå vackert och även Ljungsbro! Underbart!

    Kram K

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!