torsdag 11 december 2014

Grönkålschips!

Jag kan bli så sjukt sugen på något att knapra på, speciellt på kvällarna! När det är tyst och lugnt och man är queen över TV dosan, då kommer de där suget efter något att tugga på! Ja helst av allt skulle jag så klart vilja slänga mej över barnens överblivna godispåsar och slafsa i mej. Men ICKE! Det är strängt förbjudet eftersom att jag inte äter godis över huvudtaget! Så då måste man hitta andra "stigar" att stilla sitt sug med!
Googlade och fick fram grönkålschips! Låter väl kanske så där, grönkål är väl kanske inget jag kastar mej över på julbordet...
Men hurra, det var supergott! Att magen låter knorr knorr efter några timmar. Ja det är smällar man får ta;-)
När jag gjorde dem igår höll Fabian på att kräkas och frågade VARFÖR det luktade BAJS i HELA huset???? Han fick kväljningar och fick lov att stänga in sig på ett rum uppe medans jag vädrade...
De andra höll också på att spy av doften! -Hur sjutton kan du äta det som luktar bajs, undrade Douglas!?;-)
Men jag säger tummen upp på detta! Funkar kanonbra om man är sugen på något onyttigt! Kan väl inte bli nyttigare alternativ!? Och jag är glad att ingen annan i hushållet gillade dem, nu får jag ha dem för mej själv! Annat är det med tex bajskorvarna (bars) som jag brukar göra. Dom får jag lägga längst in i frysen för att grabbarna inte ska nosa upp dem och käka upp dom!;-)
Så här gör du:
Skölj bladen, och repa av den tjocka stammen och släng bort den. Riv bladen i mindre bitar. Ringla över generöst med olja och massera in oljan i grönkålen.
Strö över salt i smak och tycke. Lägg i en ungsfast form eller på en plåt och kör i ugnen i ca tio minuter på 200 grader.
Ät och njut!

1 kommentar:

  1. Jag har sett det här på fler bloggar. Men alltså... Jag är fortfarande skeptisk. Grönkål........ ;))
    Kram M

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!