torsdag 21 augusti 2014

Världens enklaste och smarrigaste fläskkotlett!

Jag älskar smidig mat och jag lagar allt som oftast "riktig" mat på kvällarna här hemma! Kvällsmaten är vår "knutpunkt" för dagen, då samlas alla i familjen och vi äter och pratar!
Jag älskar långkok och jag älskar sånt som sköter sig själv!
Så nu måste jag tipsa om världens enklaste och godaste fläskkotlett! Jag är ingen större fan av fläskkotlett annars. Men just den här rätten blir grymt god och köttet blir alldeles mört och bara faller isär! Kan även tänka mej att det går lika bra att köra på kycklingfile om man inte vill ha fläskkottlet!
Världens enklaste och smarrigaste fläskkotlett!
Ca 8 kotletter
2 dl cream fresh
3 dl grädde
1 tsk sambaolek eller mer om du vill ha lite starkare
0,75 dl soya

Blanda ihop alla ingredienser. Lägg ut kotletterna i en ugnfast form och häll över blandningen.
Sätt ugnen på 175 grader och låt formen stå inne i ca 1,5 timme.
Servera potatis och sallad till, ät och njut!
Allt detta tar ca 5-10 minuter att fixa och du har en grym maträtt!
Igår lät det så här kring matbordet: -Mmmmm, -Åh Mmm va gott!! -Världens godaste mat mamma! Så jo, detta går hem hos både stor och liten!!;-)
De ser it att vara bränt uppe på, men lugn bara lugn... Det är soyan som lagt sig ovanpå och blivit mörk i färgen!

LYCKA TILL!

3 kommentarer:

  1. Riktigt kul att du lägger upp på vad ni äter och speciellt alla långkok! Tack
    Frida

    SvaraRadera
  2. Det där är kanongott! Och enkelt.
    Vi har testat med kyckling o det är
    kanongott det med :)

    /Annika

    SvaraRadera
  3. Perfekt mat, måste jag prova.
    Tack för det !

    Trevlig kväl
    Kram Pia

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!