tisdag 26 augusti 2014

Migrän?

Alfred har ofta ont i huvudet. Eller ofta och ofta, men iallafall varannan vecka...
För 2 veckor sedan när jag hämtade honom på fritids var han ute och lekte och med bästa humöret. Efter 15 minuter kommer han in och bara lägger sig på sängen och snyftar att han har jätteont i huvudet. Han vill ha de mörkt och så vill han sova.
Den gången spydde han oxå, bara rakt ut och sa sedan att huvudvärken började släppa. Att det var som ett tryck i huvudet.
Idag när jag hämtade honom hade han precis satt sig ner, såg lite blek ut och sa att han fått jätteont i sitt huvud precis.
När vi åkte hem somnade han och nu ligger han återigen och sover i ett mörkt sovrum...
Han vill bara sova, sova och sova...
Sjukdomstider härjar ju nu. Så just idag trodde jag på feber... Men nä ingen feber, bara fruktansvärd bultande huvudvärk...
Kan så små barn ha migrän? För JA det är just vad jag tror Alfred har....
Han får ofta huvudvärk efter en dag i skolan.
Han har sovit 12 timmar inatt, så normalt sett borde han ju absolut inte bara somna så där nu...
Kan man söka för detta? Ja för det känns som om "anfallen" börjar komma tätare och tätare numera...
Kanske ser han dåligt och då påverkas han på detta sättet?
Frågorna är många. Men jag är inte ett dugg bekant med migrän (tack och lov och lider väldigt med dom som har det), så är det någon som vet hur det funkar på barn med migränanfall? Vad kan JAG göra för att underlätta för honom att få dessa "anfall"?
Borde vi ringa läkaren? Kan de kanske hjälpa oss? Medicinering?
Lider verkligen med honom vår lilla älskade skatt! Att ha huvudvärk är ju fruktansvärt jobbigt, speciellt när han numera har det så himla ofta...

4 kommentarer:

  1. Prata med läkare för att utesluta att det är nått annat - vår äldsta dotter var 6 år när hon fick sitt första anfall. Att de dricker ordentligt, sover bra o.s.v. brukar vara A och O för att minska anfallen. Vår dotter fick migrän av natriumglutamat så det uteslöt vi (hon åt vegetariskt i skolan de dagar det var pannbiff t.ex.) och så fick hon ta Ipren så snart hon började få känningar (2x400mg) - men vi har haft 3 turer till akuten för att få spruta också (hon är snart 17 och är nu rätt bra på att klara att avstyra anfall), mittersta fick sitt första och hittills enda anfall när hon var 12 och yngsta sitt första vid 7. Jag fick mitt första när jag var 20, maken hade migrän som barn.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Låter väldigt likt migrän..... Min dotter och jag har det och vi reagerar på samma sätt som din Alfred. Gick till läkarn med dottern, hon fick sitt första anfall vid 6 års åldern. Visade sig att hon hade synfel och behövde glasögon. Tycker ni skall gå till läkarn med honom. Krya på dig Alfred

    SvaraRadera
  3. vår son fick sitt första anfall vid fem år, och det har tyvärr hängt i sen...har man tur försvinner det i tonåren, men han är nu 22 o det är kvar. Han har under hela sin uppväxt gått på barnmedicinska mottagningen för detta. Ipren vid anfallen, inga lightprodukter, uteslut natriumglutamat o sockerminimera har varit det som gällt för honom.

    SvaraRadera
  4. Ja..det låter tyvärr som migrän. Min dotter är 7 och har haft anfall i 4 år. Hon ramlade ihop och somnade på golvet och vi åkte till akuten där de konstaterade migrän. Hon håller sig för ena ögat och får ont så. Hon somnar oftast och mår bättre efter några timmars sömn. Hon är en tänkare och när det händer mycket så blir det jobbigt. Vi fick order från läkare att ge dubbla dosen alvedon och då har hon iaf somnat och vilat bort smärtan. Inte kul att se sitt barn har ont:( Sök vård när han har ont tycker jag.
    Lycka till och kram angående förra inlägget också :(

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!