onsdag 18 maj 2016

En slags hatkärlek...

Varje visa varje år... Det stora steget att gå ut i trädgården och rensa upp.. Varje år så tänker jag: Nä men det här ska vi väl fixa på ett kick...
Hmm, tror inte det va? I början av maj såg det ut så här i våra slänt... En liten inblick på hur gräsligt  det var...
Alltså ogräs, på riktigt!? Borde man inte kunna utrota det på något sätt? Vet inte hur mycket jag dragit upp genom åren? Säkert en hel stor släpkärra...
 Efter nästan 2 dagars jobb rensandes på knä i trädgården så började det äntligen se någorlunda ut...
Jag har gödslat utav bara fasen och även lite ny och fräsch jord lades lit..
Växtrena måste ha fått en chock. Ja för jag kommer då inte ihåg att jag gödslat en endaste gång under de 8 år som vi har bott här.. Borde man skämmas? Men va fasen, blommorna har ändå blommat så...;-)
Naturen är verkligen fantastisk! På bara 2 veckor har det växt upp så här mycket!
Jag har förklarat krig mot ogräset och har nu varje kväll varit ute en liten snabbis och dragit upp de förbannade grässtråna som växt upp...
Jag har en slags hatkärlek till våran trädgård...
Egentligen ser jag bara en massa jobb med den. Vilket stressar ihjäl mej. Medans i andra andetaget tänker jag: Vem gör jag det för? Grannarna? Nej skulle inte tro det, det är ju för vår egen skull. För att kunna sitta där sen i sommar och njuta av en fin och blmstrande trädgård!
Igår när jag låg där och svor lite för mej själv över helvetes ogräset så kom ändå en tanke flygandes genom huvudet... Det här är ju ändå ganska så rofyllt!
Här ligger jag, kvällsolen lyser, fåglarna kvittrar och jag känner ingen stess inuti mej... Bara så jäkla lugn!!
 Det har tagit hårt vid rosorna i vinter... Har ingen aning varför? Kanske en mild vinter? Trots att jag klipp ner dem rejält så känns det som om de har väldigt svårt att komma upp och tuffa till sig...
Liljekonvaljerna är på väg upp! Så vackra och doftar underbart!
Förhoppningsvis kommer den här slänten att stå helt i blom snart, utan en massa jäkla ogräs...
Häcken likaså.. Varför växer det så in i bänken mycket gräs i häcken när det inte ens växer på gräsmattan? Nä för på gräsmattan växer det ju bara mossa...;-)
Maskrosorna började jag kriga mot för ett par år sedan.. Och skam den som ger sig! Iår har jag nog bara dragit upp si så där 100 stycken.. Skillnad mot förra, då drog jag nog upp 300 och året innan 500.. Så det blir bara mindre och mindre! Skam den som ger sig! Jag ska allt utrota dessa små jävlar;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tusen tack för din kommentar!