torsdag 1 juni 2017

Lyx!

Ni vet vad jag svär varje år om min trädgård och tycker det bara är såååå surt att behöva gå ut och rensa en massa ogräs....
Jag drar på det och speciellt iår då det var en svinkall vår. Inte vill jag ligga där och frysa ihjäl och för den delen, det skulle ju växterna också ha gjort om jag rensat bort allt torrt gräs...
Så här såg det ut den 3 maj... Hemskt, dött och trist...
 Men så tog jag mej i kragen och började rensa och rensa och så rensade jag lite till... Blir nästan lite manisk när jag väl börjar och ALLT ogräs ska vara borta!
Så helt plötsligt börjar jag tycka det är lite roligt att hålla på i trädgården...
Tanken slår mej? Är det bara för att jag börjar bli gammal tant nu som jag börjar gilla min trädgård att få gå och pula och pilla i? Eller är det för att jag blir äldre och klokare och uppskattar allt de vackra som vi har i vår natur? Absolut tror jag på de sista alternativet, för jag är ju definitivt inte gammal, bara på papperet;-) Nä jag vet, man gör sig ju inte äldre än vad man är! Jag är ju som ni vet (ibland) bara 14 år i sinnet så...;-) Sen får man tolka det som man vill! *fniss*
 Men Alfred är ju inte gammal, han är ju bara 9! Men  åh va han har tjatat om ett eget grönsaksland! Redan förra året ville han ha ett. Men då fanns ingen energi till att fixa ett! Men visst är det härligt och häftigt att en 9-årig kille önskar sig ett grönsaksland, tomatplantor och gurka! Den ungen skulle kunna leva på gurka och tomater! Hejdar vi inte honom så sätter han i sig en hel gurka... Ja alltså så klart får han äta den. Men kanske inte när man står och skär sallad och i ett nafs så är gurkfan borta;-)
 För 3 veckor sedan fick vi hem 1½ kubik jord! Jag kavlade upp mina ärmar direkt jag kom hem den fredagen och började skotta jord på  skottkärran och tippa ut i trädgården på baksidan av huset! Jädrans va jag slet! Perfekt träning!;-)
 När så jorden äntligen var på plats i pallkragarna så var det dags för Alfred att så! Jag såg på honom att han gärna bara hade velat blunda i ett par sekunder och hela grönsaklandet hade varit i full färd att växa sig till stora grönsaker... Men allt har sin tid....
 Jag fortsatte tippa jord och ge kärlek till vår blomstrande slänt! Lite extra ny och fräsch jord är ju aldrig fel för de stackars växterna...;-)
 Jordgubbarna blommar för fullt och sprider sig värre än ogräs! Jordgubbar precis överallt är det nu!
 På bara 3 veckor har tomatplantorna och gurkan växt sig stora och starka och blommar fint! De trivs underbart bra på vår inglasade altan! Och jag blir nästan lite småmallig över hur bra de växer! De kräver myyycket vatten, men inte alls så mycket kärlek som jag hade trott! Ska bli spännande och se om vi får några gurkor och tomater om en månad eller så!
 Jordgubbarna har redan börjat komma! Alltså fatta lyxen att gå ut och plocka smultron och jordgubbar! Solmogna direkt från sin egen trädgård och käka till frukost!
 Det växer fin i slänten och många blommor har redan blommat över, men nu tar istället andra vid! Det blommar succesivt, vilket ju är lysande! Då lyser det upp i slänten från maj till september!
 Och våra grönsaker har börjat växa till sig i kragarna! Det har gått så otroligt fort! Snart ska vi gallra där jag och Alfred! Tänk om ett par månader kan vi ta in sallad, gurka, tomat, morötter, rödbetor och ärtor och mumsa i oss! Det är banne mej LYX på hög nivå det!;-)
 Fick ett helt gäng med olika örter av pappa och Ann-Britt i helgen! Det är också något som är så otroligt gott att plocka och slänga i maten!
Min dröm har helt plötsligt blivit att göra ännu fler pallkragar, kanske 4 till och ha ännu mer grönsaker! Och kanske kunna sätta potatis! Mmm, det ska skötas också när man är på semester... Det är ju banne mej som att ha ett djur som måste skötas och ge kärlek. Man kan inte bara resa ifrån det bara så där utan att fixa en "vattenvakt";-)
 Altanen är som ett stort växhus nu och Jonas han bara skakar i huvudet åt mej... Men va då? Det är väl härligt! Pelargonierna är från förra året och de har stått ute hos mamma för vinterförvaring! I helgen ska de få komma ut på riktigt och blomma sig stora och vackra!
 Lyxen att bara stega ut i trädgården och plocka fräscha blommor! Välja och vraka vilken färg man är sugen på just den dagen! Så vackert!
Och så hittade jag en gammal bricka som jag en gång fått av svärmor! Den blev väl fin där!? Ni vet en sån där pryl som Jonas har suckat hårt åt när jag den dagen tog imot den.. Han tycker att jag samlar på mej alldeles för mycket skit. Men någongång blir det använt, någongång! Det finns alltid guldkorn i alla vrån i huset som man kan plocka fram när andan faller på!
Och när jag är inne på blommor... Jag älskar orkidéer! Lyxblommor! Det kan nog inte finnas någon lättare blomma att sköta om! Den är så himla kravlös och bara spola igenom med vatten en gång i veckan!
Denna vackra orkidé  fick jag av vår gamla granne samma dag som jag kom hem från BB med Douglas! Den är alltså över 12 år gammal och är lika vacker nu som då! Häftigt! Vilken kraft, vilken lyx!

3 kommentarer:

  1. Från natt till dag i din trädgård. Det blev ju bra.
    Och din son, låt han få utlopp för sitt odlarintresse. Kanske en framtida bonde. :)

    Vuxenpoängen verkar förövrigt trilla in nu, idag detta och nyligen var det cykelhjälm. Inget fel med det, tvärtom jag gillar också vara ute i trädgården och jag har som mål att få den vackraste gräsmattan i grannskapet till nästa år.

    När de gäller hjälm, så hör jag säkert till dem som vart mest emot dem och jag har trott att friheten att cykla försvinner med hjälmen på huvudet. Dessutom var de ju löjligt och barnsligt med hjälm. Förra våren skulle jag dock köpa en ny cykel och man fick ej provcykla cyklarna utan cykelhjälm, dessutom ingick en hjälm på köpet. Jag var ju tvungen att även pröva ut en hjälm och märkte då till min förvåning att detta var ju inte alls så jobbigt som jag trodde. Tvärtom, de är ju rätt sköna och snygga på sitt udda vis. Men ja, visst var det lite löjligt i början att använda hjälm. Samtidigt såg man även att flera andra använde cykelhjälm och man kände tillsammans en viss stolthet. Jag tror att inom 5 år kommer cykelhjälmen att vara självklar för de flesta och då kommer man se snett på de som ingen hjälm har. De som en gång har börjat med hjälm så slutar sällan!

    Hur känner du nu om hjälmen, ångrar du att du inte började använda den tidigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja det är det verkligen!
      Absolut, han får odla vad han vill! Han tycker det är sååå spännande!

      Ja men jag vet! Shit, är det nu som jag börjar bli äldre och klokare?;-)

      Bra där! Jo men nu känns det galet bra! Är skitnöjd! Jo jag ångrar att jag inte börjat använda den tidigare! Det är ju typ jag som är en tönt som inte använt den innan ju....

      Stooor kram till dej <3

      Radera
  2. Hej allesammans, mitt namn är Elizabeth, jag gick igenom en artikel och grunda ute om en man som heter Dr Bomoh. Jag har lidit av upplösningen problem med olika killar. Jag var tvungen att kontakta spell caster. Steve var på väg att lämna mig för en annan kvinna. men jag tror jag kunde ha honom tillbaka och göra honom bo och bott positiva. hör och häpna hjälpte Dr Bomoh mig. Steve och jag är gifta snart. Dr Bomoh är sådan en trevlig man, han hjälpte mig sluta mitt hjärtstillestånd problem också. Tack till honom och Tack Gud för gåvan ges till honom. Om du har några som helst problem, kontakta honom på den här email: godbomohspirit@gmail.com

    kontakta honom för följande och se det stora arbetet av Dr Bomoh:
    (1) om du vill att ditt ex tillbaka.
    {2} Om du vill vara mycket framgångsrik
    (3) om du söker efter ett jobb vill
    (4) du främjas på kontoret.
    (5) Du vill kvinnor/män att springa efter dig.
    (6) Om du vill ett barn.
    (7) Du vill vara rik.
    (8) du vill få äktenskapet trollformler
    (9) ta bort sjuk från din kropp trollformler
    (10) Business spell
    (11) lotteri vinnande nummer
    (12) ta tillbaka förlorade kärlek och många fler...

    SvaraRadera

Tusen tack för din kommentar!